Preparation: Survey Barang Baby

2:00 pm


Salams.


photo credit: Google image

Alhamdulillah baby dengan izin Allah masuk 24 weeks. Subuh tadi tengok bola dengan suami dia boleh gerak-gerak tendang-tendang. Geli tapi bahagia. Dia macam tahu hari ni dia sudah 6 bulan.

I am considering myself as first time mommy-to-be walaupun ini kandungan ketiga. So, pengalaman memang masih zero about preparation and baby stuff. Mula-mula memang blur habis pasal barang-barang bayi yang penting. Selalu tengok kawan-kawan blogger punya instagram and blog saya jadi excited bila tengok carrier, stroller, rompers and headbands. But, itu semua bukan yang paling penting.

I asked my mom and according to her newborn ni cepat besar so tidak perlu beli baju-baju yang comel or denim alah we should know kan what type or else nanti boleh pakai sekejap saja. Bukanlah tidak boleh belikan your son or daughter baju comel but for newborn sayang nanti. Anak sudah besar sikit nanti 3 months above terpulanglah pada parents hiaskan anak macamana sekalipun kan.

Satu yang saya kena berterima kasih dengan teknologi is everything just di hujung jari. You want the checklist for newborn or confinement set for mommy all you can get through internet. In my case, awal 2nd trimester dulu memang saya ada problem which limiting my movement so the only way to get the info about baby stuff is browsing the internet selain daripada bertanya dengan my moms and sister.

Berdasarkan pembacaan dari blogger and few websites, ramai yang suggest beli barang baby bila masuk bulan ketujuh which is the beginning of 3rd trimester. But ada juga mommy yang cari seawal bulan ke-5 sebab risau baby pramatang. And ada juga yang disebabkan excited 3 months beli sikit-sikit sebab tidak tahan dengan kecomelan barang baby.

Saya discuss dengan husband and we both agree to start beli barang baby bila masuk 7th month nanti. The main reason saya ambil keputusan tu sebab saya ada pengalaman miscarriage dua kali and saya jadi takut untuk too excited which my first pregnancy I bought few rompers awal-awal pregnancy then my mom ada tegur.

Then end of my 5th month, saya start cari checklist baby punya barang-barang. Masuk enam bulan pula saya survey harga and brand. Memandangkan saya masih study and only husband yang berkerja, I have decided cari and banding harga betul-betul. Saya tidak mahu membebankan suami and elak pembaziran. Every mom wants the best for her child but kena fikir masa depan juga. Beli mahal-mahal then kemudian hari benda pakai sekejap kan membazir. Better beli harga berpatutan and selebihnya boleh menabung. untuk masa depan juga kan . But bagi ibubapa yang berkemampuan, saya tidak larang pun invest untuk anak. Cuma dari kemampuan itu kita berbeza *peace*

Setakat ni, saya survey online (instagram and Lazada) untuk tengok brand and range harga. Saya ada list merangkumi barang baby and keperluan untuk berpantang. Next post I would like to share the list mana tau boleh tengok kemudian hari *wink*


Yours truly,
Neeja.

You Might Also Like

0 comments