Pregnancy: Number two!

1:23 pm

Salams.

Alhamdulillah. All praises to Allah.
Saya minta rezeki dalam bentuk kewangan. Tapi Allah bagi saya rezeki penambahan zuriat.
Yes, number two is on the way!

Fikir punya fikir aku mau duit tapi Allah bagi aku anak.
Semua yang berlaku ada hikmahnya. Mungkin sahaja hikmah Allah tambahkan anak ini supaya saya dan suami bekerja lagi kuat. Sebab push factor makin bertambah. Yakin pada itu.

Bulan ogos period 4 haribulan. Bulan september... eh bila tu? Ah sudah boleh terlupa. Keluarkan planner alamak tiada tanda pula di calendar.

Sampailah sepuluh haribulan period belum muncul-muncul. Am I pregnant? Mulalah terfikir. Bulan ni Adam Noah baru masuk setahun. Tapi kalau rezeki...

B, belum period ni. -Lambat sikit tu bulan ni.

Mungkin.

Sampailah 14 haribulan, I have decided to buy pregnancy test kit. Besoklah check. Manalah tahu birthday present tahun ni.

15 October 2015
Bangun subuh suami sudah siap bentang sejadah. Saya terus laju masuk bilik air. Sementara tunggu result, ambil wuduk dalam keadaan tenang. Habis wuduk dekatkan sikit muka dengan pregnancy test tu. Almaklum rabun hehe

double line

Alhamdulillah. tersenyum. Terus terang memang happy walaupun tidak plan untuk havng another baby dalam masa terdekat. Mungkin sebab naluri keibuan tu sudah bagi result  dulu dari pregnancy test kot.

Masuk bilik, eh rupanya laki aku belum mula solat. Dia tunggu. Sudah check? angguk then letak pregnancy test tu atas meja. Sambung baring sambil peluk Adam Noah. 
Dua line kah ni? a'ah lah suami. Macamlah tidak pernah tengok sebelum ni hehe

Suami terus solat. Habis solat, suami cium dahi. Buat sweet pula laki aku heeee
To be honest, this time my pregnancy pun bukan plan sama macam Adam Noah (Baca sini!). Tapi kali ni tidaklah nangis macam dulu. On the spot dapat terimalah. Dah namanya rezeki kan.

So we (husband and I) decided untuk diamkan dulu benda ni sebab masih baru dan fragile. We learnt a lot masa my 1st and 2nd pregnancies (keguguran). Macam mana we treated my pregnancy masa carry Adam Noah, macam tu juga kami mahu tunggu sampai kandungan ni stabil then scan barulah kami reveal pada family members & friends. But actually sudah pecah pun pada my mom and MIL.

To be honest, saya rasa this pregnancy lain sedikit dengan pregnant kan Adam Noah dulu. Kali ni ada rasa mual-mual. And few times juga vomitting. Masa muntah tu rasa sayangnya makanan :(

Then kerap sakit kepala. Ohya kerap demam dan batuk. Selera lain macam woo. Masa Adam Noah dulu, sangaaatttt suka makan nasi goreng buatan suami. Paling haru nasi goreng as supper pula tu. Siang-siang jarang minta suami buatkan. Sanggup tunggu sampai jam 2 pagi kalau suami kena siapkan kerja sebelah malam. Kenangan itu :)

Sikit masa lagi once sudah scan baby, in shaa Allah akan reveal :)

Ohya kali ni saya decide untuk ambil supplement untuk kehamilan. Ce teka which brand? *kenyit mata

Update: 6/5/2016

Allahu lamanya biarkan post ni tergantung dalam draft. To be honest these few months a lot of things happened. I quit my job. And yeay I am a fulltime housewife. Jaga Adam Noah sambil jaga mak.

Sebab tu rasanya lupa ada masih dalam draft hehe.

Okay saya sambung yang hari tu. This pregnancy which nearly 34 weeks, saya ambil keputusan untuk cuba dan konsisten makan suplemen kehamilan SHAKLEE.

So bila 1st month then 2nd month makin serasi, saya resigned dan buat keputusan untuk bisnes Shaklee.

Mula2 saya ambil multivitamin Vitalea dan B complex. Then add on SR Vita C Plus.

Ini antara suplemen Shaklee dalam peti ais. Ada lagi yang belum masuk hehe


And the list continues la sebab makin cinta dan suka dengan suplemen Shaklee sampai the whole family saya bawa sekali makan. Paling best my husband orang yang paling anti taBlet dulu sangat disiplin makan suplemen.

Persiapan barang baby:
Kali ni tidak banyak shopping barang baby sebab baju Adam Noah dulu banyak yang belum sempat guna. Ada yang satu dua kali guna sebab Adam Noah cepat tinggi berbanding berat.
Then ada juga mak & kakak bagi baju baby.

Bukanlah langsung tidak beli, ada juga yang kena beli contohnya diapers, wet tissues, barut kena tambah dalam 2-3 and toiletteries.

Adam Noah dulu 32 week baru kelam kabut shopping kelengkapan dia sebab keadaan ibu dia yang hypokalemia masa 2nd trimester.

Kali ni 32 week, saya sudah habis cuci baju baby pack dalam bakul baby sebab akan berpantang seminggu dua di rumah mak macam Adam Noah dulu. Tapi beg hospital untuk saya dan baby belum ready hehe walhal mak berulang kali suruh prepare awal.

Jantina:

In shaa Allah girl. 3 kali scan doctors and sonographer cakap girl. In case keluar boy pun tidak kisah sebab baju2 dia banyak warna putih dan biru (baju Adam Noah kan hehe). Baju girlish memang tidak beli lagi. Terlalu awal untuk dress. Jumpsuit warna pink ada satu ja. Mak pun pesan awal2 ni biar baju putih nanti besar sikit pink memanjang tiada siapa larang hahaha

Perangai Adam Noah:

Setakat ni alhamdulillah he is okay and excited bila saya cakap "sayang adik" then he'll come and kiss baby bump.
Manja memang manja. Paling suka dia sudah tahu panggil ibu tapi "abbu" haha comel bila dengar dia terpanggil-panggil "bu bu bu bu" sebab kadang-kadang ibu dia sengaja tidak dengar semata-mata suka suara dia panggil gitu.

Due:

Memandangkan saya lupa saya punya LMP (last menstrual period), so due date follow 1st scan. So edd around 18 June 2016. Tapi naluri keibuanku berkata akan awal dari due date hehe


Semoga dipermudahkan semuanya.


Yours truly,
N

You Might Also Like

0 comments