5 masalah kulit dan cara atasinya dengan skincare

6:00 pm


Sebelum bertukar skincare atau mula skincare baru saya akan cari masalah kulit dan apa bahan aktif yang boleh bantu selesaikan masalah kulit.




Banyak jugalah pernah cuba skincare.
Dari skincare import ke drugstores ke local skincare (bukan dari drugstores) ke drugstores lagi ke skincare natural organik.

Bagi saya asas di bawah ni penting bila kita decide untuk cuba atau bertukar skincare.
3 asas:

✔️tahu jenis kulit
✔️tahu masalah kulit
✔️tahu apa skin goals




Parut jerawat saya agak degil. Sebenarnya parut jerawat ni disebabkan breakouts tahun lepas. Yang sadis saya dapat tahu bila parut jerawat kita semakin lambat hilang maksudnya kulit kita mula bermasalah dari segi skin renewal atau pembaharuan sel kulit. So saya kena cari skincare yang bantu cepatkan pembaharuan sel

Ohya saya amalkan vitamin C dan vitamin E sebagai suplemen untuk kulit sihat. Dua suplemen ni memang membantu masa saya breakouts dan usaha pudarkan parut jerawat. Tapi ada beberapa parut agak degil so saya decide kena guna skincare yang bantu lagi vitamin C dan vitamin E saya.



Masalah pori besar atau enlarge pores ni jadi gangguan bila saya guna makeup dan enlarge pores buat kulit saya berminyak. Saiz pori juga antara tanda kulit kita semakin berusia. Pori ni kita tidak boleh hilangkan tapi boleh kecilkan saiz sebab pori kita perlu pori ni.

Masa saya breakouts tu lagi teruk pori saya membesar. Down juga bila jumpa orang. Masa saya belum jumpa skincare yang sesuai, saya cuba amalkan sapu ais di muka dan masker yang kecilkan pori tapi kesan lambat dan tidak ketara sangat pun perubahan.

Dulu blackheads dengan whiteheads saya banyak sampai bahagian pipi, hidung, dahi dengan dagu. Malu juga tengok di cermin hehe
But then bila saya mula skrub blackheads dengan whiteheads berkurang juga. Tapi part hidung memang degil betul.

Saya pernah ditegur seseorang dengan merenung muka saya “banyak juga blackheads kau kan” bayangkan perasaan saya waktu tu huhu


Ada beza di antara kedutan dengan garis halus. Kedutan sangat ketara manakala garisan halus pula akan kelihatan bila kita senyum. Bagi saya kedutan agak menakutkan sebab nampak sangat kulit kita dah tua tapi garisan halus jangan pandang rendah sebab kalau dibiarkan tidak mustahil jadi kedutan. Penuaan kulit kita tidak boleh nafikan tetapi penuaan kulit ynag awal menandakan kulit ada masalah.



Untuk masalah kedutan dan garisan halus penting untuk pastikan keanjalan dan kulit tegang tu masih di tahap yang baik. Bila kulit masih anjal dan tegang, masalah kedutan pun tidak lagi menakutkan hehe



Saya dapat tahu yang satu skincare yang berasaskan semulajadi dan bagi kesan yang cepat

So saya cari tahu lebih pasal skincare tu. Ya lah zaman sekarang ni banyak skincare yang offer kesan cepat pantas tapi tinggi bahan kimia yang bahaya. Baca punya baca rupanya skincare ni siap buat ujian klinikal untuk buktikan yang ia betul berkesan. Saya teliti juga bahan-bahan dalam setiap satu regimen skincare tu. Bahan utama dalam skincare tu memang sangat bagus atasi 5 masalah kulit yang saya hadapi.

Nama skincare tu YOUTH. Sebelum ini saya guna the best skincare yang saya rasa sepanjang saya try macam-macam skincare iaitu Nutriwhite tapi sayangnya Nutriwhite dah stop globally by Shaklee untuk bagi laluan pada YOUTH.

Ok testimonial pengguna pun sangat impressive. Saya share testimonial yang menguatkan lagi instict saya untuk cuba skincare ni. Banyak lagi testimonial tapi saya fokus pada masalah kulit saya.

Testimonial: Parut jerawat





Testimonial: Pori yang besar




Testimonial: Blackheads & whiteheads




Testimonial: Garis halus & kedutan






Ohya saya ada juga share dalam vlog saya Momster Cantk Momster Cantik pasal masalah kulit saya ni. 


Boleh klik play kemudian tengok dan dengar sendiri sharing saya dalam video atas ni.

Sebenarnya YOUTH saya dah sampai hehe after so many cabaran juga. Saya tengah siapkan video unboxing untuk publish di Youtube Channel. In shaa Allah selepas sebulan saya plan untuk share pula testimonial guna muka sendiri hehe


Ohya kalau rasa berminat untuk tahu info pasal YOUTH jangan segan boleh ja contact saya dengan klik gambar hubungi saya di bawah ni:





Personally untuk cuba mana-mana skincare penting untuk kita tahu jenis kulit dan masalah kulit kita. Kenapa? sebab jenis kulit, masalah kulit dan skingoals tidak sama. So paling utama, expert pasal kulit sendiri ok.

Jom be-YOUTH-ful
Nija
Momster Cantik yang suka kulit sihat dan cantik

You Might Also Like

0 comments