3 Cabaran Ibu menyusu semasa berpuasa

8:14 am

Tahun ni tahun ke 4 dah rupanya MomsterCantik berpuasa dalam keadaan menyusukan anak.


Berpuasa dan menyusukan anak pada masa yang sama sememangnya mencabar. Apa tidaknya, ibu menyusu kena pastikan kalori yang di ambil semasa bersahur mencukupi untuk pastikan anak dapat menyusu seperti biasa.

Namun ada 3 cabaran utama yang sering di hadapi oleh Ibu menyusu bila ingin berpuasa dalam bulan ramadan.

🔥Rasa lapar
Ibu yang menyusukan anak sememangnya kerap merasa lapar apatah lagi selepa menyusukan anak. Jika keadaan ni biasa berlaku ketika hari biasa yang di boleh kan makan, apatah lagi ketika waktu berpuasa kan.

Dalam keadaan yang teruk, ada Ibu menyusu yang menggeletar kelaparan. Harus diingat Ibu menyusu ada kelonggaran dan kemudahan untuk tidak berpuasa jika bimbang akan kesihatan diri atau anak (jika puasa memudaratkan diri dan anak yang disusukan).

Cara atasi rasa lapar semasa berpuasa?
Jangan skip sahur. Dengan sahur badan kita akan ada bekalan makanan untuk seharian berpuasa.

Bersahurlah dengan makanan yang betul; makanan yang bernutrisi dan mengandungi kalori yang sesuai untuk Ibu yang menyusukan. 

🔥 Keletihan
Keletihan semasa berpuasa akan lebih terasa apabila tidak bersahur dan tidak mendapat rehat yang cukup.

Makanan yang di ambil ketika bersahur akan menjadi tenaga pada siang hari. Jika tidak dapat sumber tenaga kita yang cukup (makanan semasa bersahur), ibu pastinya keletihan. Faktor rehat yang kurang juga membuatkan Ibu menyusu juga keletihan. 

Cara atasi masalah keletihan?
Jangan skip sahur
Masuk tidur awal untuk pastikan rehat cukup sebelum bangun untuk sediakan juadah sahur pula.
Siang hari kurangkan aktiviti luar yang memerlukan tenaga yang banyak atau terdedah pada cuaca panas.

🔥Air susu berkurang
Disebabkan pengambilan kalori yang kurang dan kurang minum air semasa berpuasa, ramai Ibu menyusu yang mengadu air susu drop atau berkurang.

Kesannya anak meragam kerana tidak puas menyusu dan lebih kerap mengempeng bagi anak yang direct feeding/latch.

Harus kita tahu penghasilan air susu memerlukan protein, kalsium, air dan sumber nutrisi lain. Sebab itu kita perlukan memakan makanan yang bernutrisi semasa sahur.

Cara atasi masalah Air susu merundum?
Pastikan ambil protein semasa sahur. Protein ada dalam ikan, telur, ayam dan daging. Pengambilan Air yang cukup jangan dilupa. Lebihkan air kosong bukan air manis. Boleh juga meminum susu untuk sumber kalsium.

Saya ingat lagi tahun lepas, ada juga beberapa kali saya kena berbuka apabila NA menangis meragam sebab tidak puas menyusu. NA juga mengempeng lebih lama disebabkan mahu lebih air susu. Saya pula menggeletar kelaparan dan gastrik menyerang.

Keadaan ni yang saya ambil peduli berpuasa tahun ni. Jadi saya memang dah ready sebelum bulan ramadhan untuk pastikan saya dapat berpuasa dan NA pula still boleh menyusu dengan gembira.

Selain tidak skip sahur, saya pastikan ada protein dalam menu sahur. Protein ni bagus sebab bantu bagi tenaga dan rasa kenyang. Selain tu, saya minum air kosong dengan banyak semasa sahur. Sejak malam 1ramadan, saya masuk tidur awal sekitar jam11 (sebelum ni selalu tidur lewat).

Selain tu, saya amalkan vitamin harian saya (Ibu menyusu memang perlukan makanan tambahan ya) juga saya bancuh susu segar bersama kurma dan tambah serbuk protein dalam bancuhan tu. Saya rasa minuman ni juga bantu saya kekal bertenaga dan rasa kenyang yang lama.



Dalam vlog Saya pernah share pasal kebaikan ESP iaitu serbuk protein untuk Ibu breastfeeding dan sebagai energy booster.


Ini pula resepi bancuhan susu segar bersama kurma dan Mealshakes. Saya rasa lebih tertenaga semasa berpuasa tahun ni.

Boleh baca lanjut di post
RESEPI SAHUR UNTUK IBU MENYUSU

Kita tentu sekali mahukan puasa kita tahun ni lebih baik dari tahun sebelum ni kan? Apa lagi jika Ibu menyusu atau wanita yang hamil. Dalam keadaan ada kemudahan dan kelonggaran, rasa semangat berpuasa tu ada. Tapi risiko juga tetap ada pada kesihatan Ibu dan anak. Sebab tu plan sebaiknya makanan dan waktu rehat 😉

Ibu menyusu
Nija
#momstercantik

You Might Also Like

0 comments