Apa yang perlu dibuat bila anak demam?

5:52 pm


Minggu lepas AN demam selesema batuk dan abi budak-budak ni pula busy dengan meetings & camping. Dengan tidur cukup tidur AN teresak-esak rindu abi dia sebab belum pernah tidur malam tanpa abi di sisi gitu hehe 

adesss Ibu jadi singa sebab tengah malam lebih 5x kena pujuk AN akhiri esakan manja dia





Hari ni pula memulakan minggu dengan NA pula demam selesema batuk. Semalam memang Ibu dia tidak nyenyak tidur. Baru mau nyenyak, NA merengek. Yang pasti sakit pinggang Ibu sebab dia mau mengempeng bf sajooo 😒

Dari pagi tadi 3x tukar baju sebab muntah. Lain lagi kain untuk lap. Di sofa, di lantai, di tilam siap muntah di bilik nenek dia lagi. Muntah sikit sikit sebab batuk. Mungkin tekak dia gatal. 

Bila tengok keadaan begini terus terfikir, betullah Mak dari dulu cakap “bila anak sakit, Mak bapa pun ikut sakit”. 

Lepas tu skrol fb ramai rupanya parents yang anak-anaknya tidak sihat. Musim mungkin?

So parents, #momstercantik mau pesan lah kan bila anak sakit:

🌸 Jangan bawa anak-anak keluar. Sistem imun anak tengah mau lawan virus segala. Bagi anak rehat di rumah. Janganlah bertabiat bawa anak pergi playground biarpun anak yang request.

🌸 Ready baju anak banyak
Anak akan muntah kena tukar baju. Lepas tu ready towel kecil untuk lap hingus anak (Basic one kan tapi penting kot) juga please expect banyak kain untuk lap muntah anak. Diaper pun sebab anak akan kerap kencing berak. My mom cakap buang panas dari dalam badan. Bikin cirit birit la.

🌸 Ready remedies & alatan
Anak demam ni kita kena pantau. So make sure ada termometer kecil untuk cek suhu anak selalu. Mana mau beli? Drugstores ada. Pharmacy pun ada. Kedai barangan baby pun ada. Lepas tu kena ada penampal di dahi tu koolfever ka byebye Fever ka terpulang. Ubat demam kena ada di rumah. Selain tu Saya ada krim Herbal Blend juga untuk saya sapu satu badan anak. It works on AN. Cepat kebah demam.

🌸 Sediakan towel kecil dengan besen air



Basahkan towel, perah dan lap badan anak selalu. Saya suka selangseli kan dengan letak krim Herbal Blend tu. Bila krim tu dah menyerap, saya akan lap badan anak dengan towel lembap tu. Lap kepala, muka, leher, ketiak, belakang, celah kangkang dan kaki. Kalau siang senang sikit, malam memang benda ni akan buat kita berjaga. But it’s ok demi anak sihat kan 😉

🌸 Mandikan anak
Dulu-dulu orang takut mandikan anak konon nanti anak sejuk dan tambah demam. Even my mom pun cakap dulu memang macam tu. Zaman sekarang lagi digalakkan anak mandi dengan kerap bila demam supaya dapat turunkan suhu. Tapi bukan air sejuk ya! Boleh juga mandikan dengan perahan air lemon (jangan berabis letak lemon pula nanti melecet kulit budak yang sensitif).

🌸 Bawa ke hospital
Kalau demam anak berterusan dengan suhu yang tinggi even dah bagi ubat demam, please bawa anak ke hospital cepat. Suhu tinggi is not good jika dibiarkan.


Anak-anak tengah tidur gini adalah masa taip sekejap hehe
Doakan my babies AN & NA sihat dan sembuh ya 😊
Stay safe dan kuat untuk kita semua menjaga anak-anak!

Ikhlas,
Nija
Ibu AN & NA
Yang #nijasukasharing #nijabagitips

You Might Also Like

0 comments