Preparation: Checklist barang-barang newborn baby

4:26 pm

Salams.

Checklist, perlukah?
Yes! memang perlu untuk elak pembaziran dan sangat-sangat penting for parents yang pertama kali akan sambut kelahiran anak pertama. Checklist ni boleh tolong kita supaya tidak lari budget. Maklum sajalah ekonomi dan taraf hidup sekarang bukan macam dulu. Tapi tapi kalau parents yang memang jenis tidak kisah keluar duit walau berapa nilai sekalipun saya tidak halang siapa-siapa pun tidak halang :)

Bagi saya sendiri, checklist ni bantu saya track perbelanjaan supaya tidak membazir. Kesian dengan suami nanti. And checklist ni pun saya jadi lebih matang. Sindrom mak-mak betul :')

So, sambungan untuk entri INI saya masukkan checklist yang saya compiled dari ramai blogger and tanya pendapat orang sekeliling like my mom and sister.



1. Baju siang
2. Baju malam
3. Rompers
4. Mittens & Booties
5. Bonnet
6. Bedung
7. Bib/sapu tangan
8. Barut
9. Towel
10.Blanket


1. Lampin kain/cloth diaper
2. Lampin pakai buang
3. Wet tissue
4. Changing mat
5. Nappy liners
6. Plastic tie pants



1. Bath tub
2. Tuala mandi
3. Mandian bayi -top to toe
4. Bedak bayi
5. Losyen bayi
6. Minyak telon/yu yee
7. Pemotong kuku
8. Thermometer
9. Cotton buds
10. Cotton Ball
11. Nasal Aspirator
12. Sikat / Brush
13. Termometer
14. Vicks
15. Detergents
16. Methylated Spirit – alcohol 70% 
17. Nappy cream



1. Katil bayi / Baby Cot
2. set Tilam
3. Travel baby cot
4. Mattress Protector
5. Mosquito Net/kelambu



1. Breast Pump
2. Milk Storage
3. Cooler bag berserta ice pack
5. Steriliser & warmer
7. Botol Susu and puting susu
8. Bottle cleanser and brush
9.Nipple Cream
10.Nursing Pad
11.Nursing Pillow
12.Nursing Bra
13.Termos
14. Nursing Cover
15. Drying Rack
16. Warmer Bag



1. Stroller
2. Car seat
3. Baby Carrier
4. Travel bag



1. Penyangkut Baju Berklip
2. Bakul pakaian baby
3. Bakul Toiletteries
4. Penyangkut Kecil (untuk sarung tangan + kaki)
5. Budget untuk kos bersalin di hospital
6. Budget untuk Majlis Aqiqah / Kenduri Kesyukuran


Checklist ni saya potong ikut keperluan. Ini checklist awal. Trust me, kalau kita kena ketatkan lagi budget akan ada lagi yang kita potong macam saya. Checklist ni saya catat dalam buku masa kandungan enam bulan lebih dan saya sekarang masuk bulan kelapan so memang sudah melalui beberapa peringkat perbincangan dengan suami. Benda begini pun perlu perbincangan tau sebab melibatkan duit dan masa depan. 

Sejak khawin saya berpegang pada prinsip hidup dibawah kemampuan. Itulah salah satu hikmah perkhawinan, mengajar kita lebih matang dan terurus :)



Till then,
Neeja.

You Might Also Like

0 comments