Pengalaman AN kena ROTAVIRUS

12:52 pm

Bismillah

Adam Noah tiba-tiba kena Rotavirus minggu lepas (21/9/2016)

Selasa
Perasan najis AN lain macam. Malam badan dia mula panas. Kami suami isteri tidak lena tidur. Berganti-ganti lap badan AN dengan towel lembap dan sapu Herbal Blend satu badan untuk turunkan suhu.

Rabu
Continuos berak dari pagi. Tengahri I cannot tahan, whatsapp abi AN to come back home. Mesti bawa AN jumpa Dr. Lepas tu siap muntah dua kali. Yg kedua kali tu buat saya nangis. Sebab dia muntah semua makanan dia siap muntah angin (tiada apa2 sudah keluar sebab sudah habis keluar semua). Nampak sengsara dia muntah padahal tiada sudah yg mau dimuntahkan 😭 lepas tu dia lemah semacam. Risau dehydrate.
Petang selepas abi dia solat, kami pegi jumpa Dr. Berganti-ganti kami suami isteri bagitau condition AN dan "reporting" to Dr pasal muntah berak dia. After long conversation, Dr cakap bukan food poisoning. Tonsil pun okay. So he said it is because Rotavirus. Dr cakap keep monitoring him. Dr prescribed ubat demam (walaupun suhu sudah turun sejak petang), garam (untuk electrolit), dan smecta (untuk cirit birit). Malam still meragam dan berak.

Khamis
AN masih berak kerap dan muntah. Tapi yg bagusnya he wanted to eat more (walaupun muntah juga dia sekali 😢). Dan dia aktif macam biasa.

Jumaat
Still berak tapi perasan najis berubah sudah macam biasa dan kekerapan pun berkurang dah. Ada juga dia muntah tapi sikit. Bila bawa dia pegi branch Shaklee top up herbal blend (herbal blend di rumah tidak boleh tiada sudah sekarang), dia aktif dan happy. BUT ruam dan irritated pula kulit di bahagian alat sulit dia. Kesan cirit birit tu lah! Kesian tau tengok dia nangis-nangis cakap "bu, atit" sakit katanya. Saya dan suami ikhtiar guna Herbal Blend. Tu pun sapu bukan main slow dan sikit-sikit or else AN melalak pedih.

Sabtu
Alhamdulillah he's getting better. No more cirit birit. No demam. No muntah at all. BUT he started to cough. Ruam dan iritasi tinggal sikit. Cuma AN macam trauma sikit bila saya kata simpan krim dia geleng. Bila pujuk sambil puji-puji dia then he agreed hehe.

NA pula started flu and coughing. Bak kata Dr hari tu "ramai budak sakit. I'm just worried baby ni so please be extra careful" sambil tunjuk NA. Betul wei cepat NA terjangkit.

Ohya, Dr pesan untuk elak virus ni hygiene kena jaga. Tapi kebersihan alone wont help much. Vaksin Rotavirus paling baik. Tapiiii saya ada baca yg vaksin Rotavirus ni ada sumber Porcine (betulkan kalau saya silap).

Selain ubat yang Dr prescribed, saya ikut nasihat Dr untuk monitoring keadaan AN dan continue any supplement yang AN biasa ambil untuk boost immune.

Ni ubat yang Dr prescribed. Smecta tu good untuk pembentukan najis (for cirit-birit).


Ni memang antara suplimen dan krim harian Adam Noah


So sini saya share ya:
Herbal Blend tu bantu turunkan suhu demam AN (ubat demam yg Dr bagi pun saya bagi juga tapi sekali saja sebab AN reject). Sampai ku gunting2 tiub herbal blend tu sebab tinggal sikit. Tu yang berlari kejap ke branch Shaklee top up herbal blend hari jumaat tu.

Chewable Vita C Plus tu vitamin C yg bantu boost immune AN. Supaya immune system dia lagi kuat lawan virus yg jahat tu.

Apa-apa pun syukurlah AN tidak teruk betul kena serangan Rotavirus ni tapi cukup bagi pengajaran untuk saya sebagai ibu.

In Shaa Allah nanti mahu buat entri pasal Rotavirus untuk tambah ilmu sendiri dan sebarkan pada mommies yang belum tahu sangat bahaya Rotavirus ni.

Semoga anak-anak kita terlindung dan terjaga selalu.

From mother to mothers,
Nija
Mom to AN & NA

You Might Also Like

0 comments