Labour Story: Naurah Ameena

8:00 am

Salams.

Naurah Ameena (NA) 9 bulan barulah ada kelapangan dan ruang untuk share bagaimana baby girl ni lahir hehe

Masa mengandungkan NA saya ada GDM (kencing manis sewaktu hamil) so let's say on due date saya belum bersalin, saya kena serah diri dan akan di induce. Saya ada tanya pada Dr:
"Saya bukan kena induce bila sampai week 38?"
Rupanya according to Dr GDM pregnant mommy memang akan admit dan induce reaching week 38 tapi memandangkan saya punya GDM masih terkawal atau istilahnya on diet control jadi saya hanya akan di induce pada tarikh due.

EXPECTED DUE DATE (EDD): 


Dijadikan cerita pada beberapa hari sebelum saya bersalin, saya kena cirit birit. Mak ada cakap tu tanda dekat bersalin. 8hb Jun 2016 adik ipar datang KK. Kami bawa jalan-jalan dan sambil tu saya ambil kesempatan untuk round mall untuk cepatkan bersalin.


Kami pergi 1Borneo Mall dan saya dengan semangat round mall tu. Masuk dalam kedai buku Popular saya rasa perut asyik mengeras (tanda kontraksi). Tapi saya tidak ambil pusing sebab saya tahu itu antara reaction baby hujung-hujung pregnancy bila banyak pergerakan ibu.

Balik rumah mak tu saya cirit birit lagi.

Hari jumaat 10hb Jun 2016
saya ada review Dr. Kira review terakhir sebelum saya bersalin (saya bersalin sebelum due date atau di induce on due date). Pagi-pagi tu saya memang rasa mild contraction. Bila saya catat contration count (saya guna application yang di download dari Google play) tidak tetap so maksudnya bukan tanda-tanda bersalin.

Masa Dr menulis report dalam buku pink saya tiba-tiba Dr tanya:
"What's wrong? You sakit?"
Saya jawab perut mengeras.
"Hah malam nanti kot you deliver baby" 
Dalam hati saya memang berharap sebelum due date sebab saya tidak mahu induce!

Ntah kenapa masa bersungkai (iftar) tu saya makan dengan banyaknya. Macam tahap kelaparan berhari-hari hehe
Lepas sungkai, suami ke rumah parents saya sebab parents pindah rumah. Suami kiranya bantu pindah barang. Suami tanya juga sakit boleh tahan atau tidak?

Saya kata pergilah tolong mak pindah barang. Anything saya call.

Adam Noah (AN) pula macam dapat agak saya dalam kesakitan dan dia tidur awal. Lepas sungkai dan settle isyak tu AN terus tidur kebetulan dia kekenyangan sama melantak makanan dengan ibu dia hehe

Sempat saya reply whatsapp kawan-kawan di group dan tanya Kak Aya Kalau ada stok Ostematrix sebab saya kehabisan ostematrix. Manalah tahu esok bersalin saya gurau. Kak Aya siap cakap suruh suami saya datang rumah dia ambil ostematrix sebab Kak Aya se keluarga belum pun tidur. Saya kata esok kot pagi-pagi saya singgah.

Saya telan B complex dengan vitalea lepas sungkai tadi so tenaga still okay.

Sambil usap-usap rambut AN, contraction datang sekejap-sekejap. Terus terang saya agak meliru contraction kali ni sebab ada kelainan sedikit berbanding AN dulu. Masa AN dulu saya punya contraction start attack pinggang saya. Kali ni tulang pinggul. To be exact area dekat punggung.

Saya sekejap-sekejap lelap ikut tidur. Tapi contraction makin kerap. Ohya suami keluar sahaja tadi, saya terus buka contraction count saya. Dan contraction tidak regular. Saya fikir braxton hicks. Tetapi lama-kelamaan counting tu mula regular setiap 15minit.

Masa contraction makin kerap, saya apply teknik cepatkan bukaan (saya akan share di entri seterusnya) dan breacthing technique.

Allahhh setiap kali datang contraction saya rasa sakit. Memang doa Nabi Yunus saya baca berulang kali. Sakitnya rasa macam bahagian punggung cuba terpisah dari pinggang. Ada ketika saya gigit kain lampin AN yang ada di sebelah AN supaya AN tidak terganggu bila saya mengerang kesakitan.

Saya pandang AN yang nyenyak tidur saya mengalirkan airmata. Saya sebak. AN belum setahun saya pregnant lagi. AN belum dua tahun dia akan ada adik. Saya takut AN akan rasa terpinggir. Saya takut AN rasa diri dia tidak disayangi lagi. Macam manalah perasaan AN nanti bila saya bawa pulang adiknya nanti? Eh waittt kalau saya tidak panjang umur? Maybe ini kali terakhir saya pandang AN, berbaring di sebelah AN. Saya dapat agak masa untuk saya berjuang sekali lagi memang dekat dah.

Saya terlelap sekejap. Saya rasa rambut saya disentuh. Suami balik.
Sayang ok? Masih boleh tahan? Mau ke hospital?
Semua saya jawab ya but no untuk soalan terakhir hehe
sebab saya kalau boleh contraction regular at 5 min interval. Cukuplah dulu masa AN sampai hospital bukaan baru 2cm. Siap kena lepas balik rumah.

So this time kalau contraction regular dia punya time interval dan saya tidak dapat tahan rasa sakit tu, barulah saya serah diri. Nope ini bukan pentingkan diri.

Hari sabtu 11hb Jun 2016

Suami rupanya tidak dapat tidur (masa AN dulu suami tidur nyenyak masa I round satu rumah melayan sakit contraction hehe) dan tengok tv. Sekejap-sekejap suami datang tanya kalau mahu ke hospital. Saya tetap geleng.

Bila saya rasa betul-betul sakit dan saya tidak tahan lagi, barulah saya panggil suami. Suami yang sangat membantu. Tukar pakaian saya pun cukup hati-hati dan terpaksa berhenti few times seba bagi saya ruang untuk relax masa contraction datang.

Sebelum saya keluar bilik, saya pandang AN. Saya cium berkali-kali dengan penuh rasa sebak. Entah balik atau tidak saya nanti. Ada kemungkinan ini terakhir kali saya kucup dahinya pipinya dan usap rambut dan mukanya. Saya bisik di telinganya yang ibu sayang Adam Noah dunia akhirat. Behave dan doakan ibu dengan adik. Allahhh memang menangis teresak-esak saya melangkah keluar dari bilik.

Satu lagi momen airmata bila saya salam minta izin mak bapa keluar rumah. Saya kata pada mak bapa tolong doakan saya. Ampunkan dosa saya. Menangis mak dengar.

Saya masuk kereta, saya pandang jam di dashboard. Pukul 1:37 pagi sudah rupanya. Saya kata pada suami pandu jangan laju sebab saya rasa tekanan dengan contraction sambil kereta moving hehe
Suami macam biasa memahami. Setiap kali saya genggam lengannya, suami perlahankan kereta sebab dia tahu contraction datang.

Masuk simpang masuk Hospital Wanita dan kanak-kanak Sabah (HWKKS) atau orang sini panggil Hospital Likas, saya kata dengan suami nanti bila dah turun tolong carikan saya wheelchair. Saya dapat rasa saya tidak mampu berjalan naik eskalator ke tingkat dua (level untuk bersalin). Suami turunkan saya di pintu masuk. Saya cepat-cepat duduk seat berhampiran lif. Kesejukkan dalam hospital langsung saya tidak rasa sebab peluh jantan wei keluar menahan sakit huhu

Suami dapat park terus datang ke arah saya dengan wheelchair. Even berdiri dari seat saya untuk duduk dalam wheelchair pun saya tunggu contraction lega kejap. Bila suami tolak wheelchair, saya dapat rasa kepala baby almost there!

Sampai kaunter bilik penilaian, nurse tanya boleh berdiri sekejap untuk timbang. Saya geleng. Mujur nurse faham hehe
just imagine kalau saya berdiri, jangan-jangan saya bersalin di situ. I tell you why.

Masuk bilik penilaian (suami tunggu depan pintu sebab tidak boleh masuk), saya kena suruh baring. Sambil baring tu datanglah houseman. Berkopiah. Saya tidak peduli dia sebab saya 'sibuk' layan contraction.

"Puan nama siapa?
Saya bagitahu nama.
"Berapa minggu?"
-39.
"Anak ke berapa?"
Saya jawab dengan isyarat peace tanda anak kedua hehe tidak mampu saya buka mulut sebab contraction datang!
banyak gila soalan dia
-"kejap Dr. Saya sakit ni"
-"Kejap. Ada contraction!"

Masih tidak putus soalan-soalan dia sampai satu tahap saya mula tinggikan suara
"Dr saya sakit ni! Jangan dulu tanya-tanya bah!"

Datang nurse hulurkan kain untuk saya tukar sebelum masuk labour room, saya kata thank you. Terguris hati juga bila nurse kata "tu lah Dr ni. Jangan lagi tanya-tanya kan kena sound"
Seriously I bet dia belum pernah rasa contraction. But nevermind saya maafkan dia :)

MO datang check bukaan. Saya kenal MO tu sebab dia pernah rawat saya dulu masa saya warded sebab hypokalemia few weeks before bersalin NA.
 "Wah besar sudah, mama" she said.
-"Berapa cm?"
"6cm sudah ni"

Pheww lega dengar. Masa AN dulu sakitnya semalaman tidak dapat tidur. Pergi bilik penilaian baru 2cm bukaan. 6 hours dalam labour room! So kali ni saya optimis tidak lama punya hehe

Less than 10 minit, bila MO tu baru letak telefon (dia call staff di labour room untuk siapkan bilik untuk saya masuk) saya betul-betul tidak tahan. Saya panggil dia. Bila dia check...
"FULL FULL!"

Full dilation. 10cm. Anytime baby keluar.

"Tahan dulu mama. Jangan teran."

Cepat-cepat nurse tolak katil. Bila pintu bilik penilaian tu terbuka orang pertama saya nampak -suami!
sayu hati. Suami datang dekat.
"Bi anytime. 10cm dah. Ampunkan ibu. Doakan ibu dengan baby."
Salam tangan. Bercucuran airmata. Suami bagi senyuman. Pesan ingat Allah. Baca doa nabi Yunus. Boleh lagi saya terfikir kalaulah ini kali terakhir nampak suami. Ya lah orang bersalin ni nyawa bak dihujung tanduk. Lepas tu terfikir parents. Teringat AN. Lagi basah.

Bilik Penilaian kurang 100m dari labour room. Sepanjang kurang 100m tu punyalah saya tahan diri daripada teran. But I can't! Saya boleh rasa kepala baby di hujung dah. Punyalah sakit hati dengar nurse tu cakap "tahan mama. Jangan teran" haha sebab memang susah yang amat untuk tahan bila contraction datang. Seingat saya, bila nurse cakap gitu ada juga saya teran sebab refleks kot baby is pushing himself untuk keluar and badan kau pun ready masa tu.

Sampai labour room, nurse tanya boleh pindah katil
"NO! Tidak boleh mau keluar sudah. "
"Okay, kangkang saya mahu tengok."
"Okay boleh push mama"
Push!
Push!
Push!
Sesekali nurse marah "jangan kepit kaki!"

iyakah saya kepit? haha sorry nurse nervous kot

Yes another rasa something mengelongsor keluar. Rasa yang sama macam AN dulu.

Baby keluar. But no crying. Saya perasan nurse macam golek-golek badan baby. Rasanya supaya baby rasa haba dan kejutkan baby. Then finally ada tangisan.

Baby girl just like we saw during antenatal scan :)

Then nurse cepat-cepat bagi saya untuk skin-to-skin session. Very precious moment. Cinta pandang pertama lagi.

Memandangkan ada pengalaman dah, saya on the spot bagi direct latch untuk NA. Ececeh padahal dulu terkial-kial bagi AN susu haha!

NA menyusu bersungguh-sungguh tau. Amboi anak ibu haus ye berjuang dari dalam. Iyalah tadi tu namanya TEAMWORK kan :)

Muka selepas dibersihkan.

Masa NA menyusu tu saya tengok fon and buka whatsapp. Husband mesej suruh banyakkan ingat Allah dan tanya bila boleh masuk sebab husband mahu temankan.

Senyum saya. Sebab anak dia sudah keluar. Terus snap gambar NA and sent bagitau tidak sempat masuk dah sebab sudah selamat bersalin. Terkejut husband sebab masa AN dulu 6 hours dalam labour room.. Kali ni less than 20 minit.

Lepas tu husband masuk lepas saya minta izin nurse sebab husband mahu azankan NA. Husband masuk terus cakap thank you. Masa husband azankan NA, saya nangis sebab rasa kerdilnya diri sebab kalau bukan Allah yang mudahkan mungkin saya masih menahan sakit. Kali ni betul-betul Allah tunjuk pada saya betapa Allah itu mengikut sangkaan (doa) hambaNya. Sebab tu kena selalu doa dan yakin pada Allah Taala.

Habis husband azankan NA, saya suruh husband balik rumah sebab kejap lagi sahur. Kesian husband kalau tidak bersahur. Lagi satu saya kesian AN. Manalah tahu dia bangun dan sedar kami tiada. Lepas husband balik rumah dan skin-to-skin session, nurse ambil NA untuk dibersihkan dan ditimbang.

Bila nurse masuk balik dalam labour room dengan NA yang sudah bersih dan lengkap berpakaian, saya tanya berat NA.

"3.4kg"
"oo 2.4kg.."
"3 mama 3.4kg" nurse tu ulang.

mau tersedak saya dengar. Besar juga rupanya NA.

"saya tiada koyak?"
"TIADA mama." balas nurse sambil senyum.

Alhamdulillah terima kasih Allah. Saya minta normal delivery dan labour time yang tidak panjang, Allah Taala siap bagi pakej tiada koyakkan masa bersalin. Tiada koyakkan means tiada jahitan!

In Shaa Allah next saya akan sharing amalan atau tips saya sepanjang pregnant NA yang mana saya rasa sedikit sebanyak bantu elak koyakkan semasa bersalin.

NAURAH AMEENA,
sharing ini untukmu. Andai satu hari nanti tiada ruang dan peluang ibu untuk ceritakan cemana NA lahir semoga catatan ini dapat NA baca. Membesarlah menjadi puteri setabah Maryam. Membesarlah menjadi puteri solehah seperti Fatimah. Kenali Tuhanmu dan agamamu sebijak Aishah. Dan semoga Allah Taala melimpahkan kebaikan dunia akhirat buatmu. Semoga keburukan dan kejahatan dunia ini jauh darimu, puteriku.



Next Mission, menguruskan diri haha!

Nowamommy,
Ibu AN & NA



You Might Also Like

1 comments

  1. Enjoy ya baca. Hee Fiza harap kalau da peluang lagi bersalin nanti pun senang smooth ja macam Nija. Best. Hehe

    ReplyDelete