Bagaimana Puan Ni Bantu Diri Pulih Cepat Semasa Dalam Rawatan Demam Denggi

8:39 am



Musim demam denggi memang buat kita tidak senang duduk apatah lagi kawasan perumahan kita tu antara tempat yang terdedah pada risiko pembiakan nyamuk aedes kan. Saya ada terbaca satu sharing seorang kawan di facebook betapa nyamuk ni makhluk yang kecil tetapi boleh kacau bilaukan manusia yang saiznya berganda kali besar dari nyamuk.

Bila fikir betullah kan. Nyamuk boleh bawa macam-macam jangkitan: Denggi, malaria, zika. 

credit: Website Infosihat


Apa demam denggi ni sebenarnya?
Demam denggi ni penyakit jangkitan virus. Virus yang merebak dari nyamuk Aedes aegypti. Kalau nyamuk ni ada jangkitan virus aedes dan mengigit manusia, kesannya akan terjadi demam denggi.

Tanda atau simptom demam denggi?
Selalunya selepas 5-6 hari selepas gigitan nyamuk aedes tanda berikut akan di alami:
  • Demam panas
  • Sakit Kepala
  • Sakit Tulang Belakang
  • Sakit Bahagian Sendi
  • Loya dan muntah-muntah
  • Sakit di bahagian biji mata
  • Ruam akan kelihatan


Apa kesan demam denggi?
Selain tanda di atas yang menyebabkan ketidakselesaan pada kesihatan, wajib kita ketahui juga bahawa demam denggi ni ada dua jenis: demam denggi biasa dan demam denggi berdarah. Demam denggi berdarah boleh membawa maut. Selain tanda di atas, demam denggi berdarah juga ada tanda lain iaitu:
  • mudah lebam
  • Pendarahan pada bahagian bawah kulit, hidung atau gusi
  • kesan yang lebih teruk lagi pendarahan seluruh badan yang boleh bawa maut

Cara merawat demam denggi?
Kalau diikutkan, rawatan khas denggi belum ada. Tetapi jika ada tanda dijangkiti, kena segera ke hospital untuk dipantau dan diketahui status denggi yang dihadapi sama ada demam denggi biasa atau berdarah. Ubat demam akan diberikan dan digalakkan minum banyak air.

Cara mencegah demam denggi?
Tiga poin penting untuk langkah pencegahan: pastikan pembiakan nyamuk tiada, guna semburan serangga untuk bunuh nyamuk dan pastikan diri tidak terlalu terdedah pada nyamuk.


Selalu saya dengar orang sarankan benda ni untuk pemulihan dari demam denggi:
  1. Sup ketam  sebagai penawar denggi
  2. Bagi minum minuman isotonik
  3. Sup daun betik
Kenapa sup ketam baik untuk denggi?
Sup ketam dikatakan baik untuk denggi kerana membantu menaikkan platelet darah. 
Minuman isotonik pula?
Dikatakan dapat memberikan tenaga. Iyalah kan bila kena demam denggi badan akan terjejas dan badan akan lemah.
Sup daun betik?
Juga dikatakan bantu tingkatkan platelet.

Tapi sebenarnya berbalik pada cara merawat demam denggi di atas tadi - denggi tiada rawatan khusus.

Ikhitar alternatif tidak salah tetapi perlu mendapat rawatan dan pemantauan dalam hospital juga. Macam Pn Mezra ni, walaupun ikhtiar cara alternatif namun tetap juga warded untuk pemantauan hospital. Please jangan ikhtiar alternatif tapi duduk di rumah bila sudah confirm demam denggi.


Di sini saya kongsikan cerita kawan Pn. Mezra yang terpaksa berjauhan dari anak-anak selama 6 hari kerana demam denggi. Menariknya ialah proses pemulihan dari platelet rendah-kemudian meningkat-kena radang hati pula-sembuh dan boleh balik lebih AWAL dari kawan-kawan satu wad yang juga kena demam denggi!

Jom baca sharing dari Pn Mezra ni:

------------------------------------------

Demam Denggi Dan Suplemen

Disini saya kongsikan pengalaman sendiri kena demam denggi, saya ambil set demam denggi shaklee. Iaitu Vivix, Nutriferon, Perfomance Drink, Garlic, DTX, Vitamin C dan Omega dengan dosage rahsia.

Malam hari kedua masuk wad, platlet dah naik dari 65 ke 89 malam tu, seterusnya naik dan naik lagi. Pagi hari ketiga, doc bagitau dah bebas denggi, platlet pun dah cantik 200keatas. Syukur, Alhamdullilah.

Masalah cirit-birit, sakit sendi dan darah pekat semakin baik dengan set ni tau. Kesan demam denggi tu, saya kena radang hati. Jadi, saya teruskan pengambilan anti-radang iaitu Vivix, omega dan DTX. Hasilnya, petang esok tu saya dibenarkan balik rumah.

Kesihatan semakin baik dengan suplemen shaklee, setelah lama berkampung dihospital ya.

Alhamdullilah saya keluar wad awal dari kawan-kawan yang kena demam denggi yang sama-sama masuk wad dan ada yang dari mereka awal 3-4hari dari saya belum dischrge pun lagi.

Highly recommended set demam denggi Shaklee untuk mereka yang kena demam denggi. Memang terbaik! Dengan izinNya jua segalanya dipermudahkan. Ikhtiar yang berbaloi!

#WhyIShaklee
#mzstories

-Mezra Rausip-

 Set Demam Denggi


------------------------------------------
Sebenarnya kan minuman isotonik tidak digalakkan sangat sebab kandungan gula yang tinggi. Bayangkan kalau pesakit tu ada kencing manis? Sah sah lah kan minuman yang tinggi gula is not recommended.

Tetapi kalau mahu juga ikhtiar minuman isotonik, boleh gantikan dengan Perfomance Drink Shaklee. Juga minuman isotonik tetapi kandungan gula yang rendah. Tinggi ion dan elak badan kekurangan cecair juga elak dehidrasi.

Nutriferon yang diambil oleh Pn Mezra pula bantu tingkatkan sistem imuniti dab membantu tingkatkan sel darah putih untuk melawan virus. Nutriferon ni adalah interferon semulajadi. Interferon ni macam alarm yang trigger sistem pertahanan supaya alert pada serangan virus. Nutriferon ni dipatenkan khas untuk Shaklee.

Vitamin C pula umum mengetahui baik untuk tingkatkan sistem imuniti, kesihatan gusi juga.

Bawang putih memang dikenali sebagai antibiotik semulajadi. Sebab itu Garlic Complex juga pn Mezra ambil untuk bantu badan melawan virus aedes.

Bila keradangan hati berlaku, Pn Mezra ambil sebagai tambahan Vivix, Omega dan DTX. Vivix dan Omega Guard (mengandungi resveratrol dan omega-3 sebagai antikeradangan) manakala DTX adalah suplemen yang baik untuk kesihatan hati.


Kalau anda atau orang tersayang diserang demam denggi dan mahu ikhtiar secara semulajadi dengan suplemen yang dijamin selamat dan berkesan boleh hubungi saya. Janji saya, customer saya akan dapat konsultasi Cara makan dan tips kesihatan secara EKSKLUSIF dan PERCUMA.

atau boleh hubungi saya secara terus untuk mengetahui produk Shaklee yang lain atau mahukan penjimatan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee (penjimatan sehingga 25% bagi ahli berdaftar Shaklee):


Sekian sharing kali ni. Semoga bermanfaat dan pesan saya kesihatan itu besar nilainya bila sakit mula singgah sebab itu pentingnya penjagaan kesihatan itu harus bermula dari sekarang!

Salam sharing sebab sayang, bukan impress korang :)

Nija
Pengedar Sah Shaklee
Pengguna Tegar Shaklee
0138748191



You Might Also Like

7 comments

  1. Testimoni ni baru saja bulan lepas kan, terbaik set denggi yang di amalkan

    ReplyDelete
  2. Kebersihan rumah juga penting untuk mencegah daripada tempat nyamuk bertelur..

    ReplyDelete
  3. Eh bahayanya klu kena denggi..siapa yg kena demam denggi, cpt2 la buat rawatan & try la set denggi shaklee..insyallah dgn izinnya akn sembuh

    ReplyDelete
  4. Langkah paling bagus kita kuatkan sistem imun supaya tidak senang kena jangkitan

    ReplyDelete
  5. Syukur cepat sihat dengan set ni dan pantau doktor

    ReplyDelete