Petua kecilkan pores (liang roma wajah)

8:00 am



September lepas, saya sempat buat skin analysis. Eh jappp saya dah pernah cerita kan? Hasil skin check tu pores saya agak besar (dulu masa belajar lagi besar huhu). 

So kali ni saya share beberapa petua untuk kecilkan pores. Ada yang saya dapat dari orang yang saya kenal, ada yang dari nutritionist, ada dari amalan turun temurun dan ada yang saya jumpa dari internet. So saya compilekan dalam post ni ya.

Saya ada share di FB juga sebelum ni. Boleh baca sini PETUA KECILKAN PORES DI FB

Ohya sebelum saya share petua, WAJIB untuk kita tahu basic info pasal pores. Barulah senang kita cari jalan untuk atasi masalah pores yang besar kan 😊

Pores ni liang bulu atau rerambut di kulit. Antara fungsi pores ni untuk keluar kan peluh dan minyak yang berlebihan dari kita punya muka. Kita perlukan pores. So kita tidak boleh hilangkan pores tapi kecilkan boleh.

Bila liang ni tersumbat oleh kotoran atau minyak, pores ni boleh membesar.
Pores membesar juga bila kita picit blackheads atau jerawat. Jalan paling berkesan kecilkan pores secara natural ialah pastikan pores kita bersih. 

Bila kulit hasilkan/keluarkan banyak sangat minyak lepas tu bercampur pula dengan sel kulit mati dan kotoran, pores tersumbat .

Jadi bila tersumbat, minyak tu jadi tidak bebas mengalir/bergerak dan menyebabkan pori tu membesar.
Walaupun pore yang membesar macam bagi extra space untuk minyak tu keluar kan tapi minyak tu masih terperangkap (terutama sekali di bahagian hidung) oleh kulit mati.

Bila ini jadi, minyak + kulit mati di hujung liang pori yang tersumbat tu terdedah pada udara, pengoksidaan terjadi (hah ambik keluar istilah sains kihkihkih). Tu yang terhasilnya blackhead.


Petua kurangkan saiz pores

Guna teknik steaming. Petua ni dulu saya dapat dari cikgu sains saya. Cikgu share petua ni sebab kami tanya macam mana kulit cikgu halus pori kecik hehe tq cikgu!




Steam sangat disarankan untuk buka pores supaya kita boleh bersihkan pores.
Haba daripada steam akan naikkan suhu kulit, lembutkan minyak yang sudah keras dalam pore supaya senang di keluarkan masa deep cleaning.

Kalau perasan spa selalu guna steam sebagai salah satu step dalam treatment untuk pores yang besar sebelum facial.

Caranya:
Sediakan air panas. Boleh tambah herba atau essential oil. Boleh juga masukkan buah oren atau lemon.

Dekatkan muka pada steam. Buat selama 10-15min.
Steam akan bagi oksigen dan lembapkan muka. Kelembapan dan oksigen daripada steam akan bantu buka pores untuk pembersihan nanti.

Lepas steaming, cuci muka dengan air suam. Ini untuk cuci minyak atau kotoran yang keluar daripada pores masa steam bath tadi.

Lap muka dengan towel kering dan bersih. 
Lepas dah kering please jangan guna sebarang lotion atau oily products pada kulit lepas steam bath sebab boleh sumbat pores lagi. Sia-sia buat steaming tadi kan kalau tersumbat lagi.
.
.

Guna toner yang natural untuk deep clean. Toner boleh pergi jauh dalam pori dan bersihkan minyak, kotoran dan sel kulit mati.


Saya guna cuka epal atau Apple Cider Vinegar (ACV) ni seimbangkan pH kulit kita secara semulajadi. Ada sifat anti-mikrobial dan anti-bakteria.

Ini juga bantu saya masa breakout hari tu. Nanti saya share cemana saya hadapi breakout k 😊

Caranya:
Campur ACV dan air dengan ratio 1:1 (1 bahagian ACV, satu bahagian air).
Celupkan cotton ball dalam campuran ACV+air tadi dan apply ke muka.
Bilas dengan air.

ACV boleh kering kan kulit so lepas tu kena apply pelembap. Ohya sedikit berbau tapi don't worry la sekejap ja.
.
.

Scrub gula+lemon
Bantu exfoliate (mengelupaskan) kulit, hilangkan kotoran dan bantu kecilkan pores.


Caranya:
Campur 2sudu gula dan jus lemon yang kita perah dari buah lemon. Apply di skin dan urut perlahan untuk 30saat di muka.
Cuci dengan air sejuk
Buat sekali atau duakali seminggu

Sebelum apply scrub, kena lembapkan muka. Kena ada kelembapan sebelum apply scrub supaya bantu skrub untuk longgar kan sel kulit mati daripada permukaan kulit

Lepas tu bilas muka dengan air suam dan diikuti air sejuk. Air sejuk akan tutup pores lepas cleansing.
.
.

Ais
Petua ni ada makcik yang bagitau. Tapi makcik tu sebut guna ais sebelum make up supaya pori muka tidak ketara dan biar make up nampak flawless dan tahan lama.

Bila baca rupanya ais ni memang bagus kecil kan pori. So Dari sana saya suka guna ais 😊
Ais juga bagus untuk kurangkan keradangan kulit disebabkan jerawat. 

Caranya:
Gosok ais pada kulit selama 10-20saat. Boleh bungkus dengan towel.
Buat beberapa kali dalam sehari atau cuci muka dengan air sejuk pagi dan petang tapi tidak boleh overdo tau nanti irritate skin.
.
.

Masker Plain yogurt 
Plain yogurt ni ada probiotics dan lactic bacteria yang bantu kurangkan tindakan bakteria jahat yang sebabkan jerawat. Boleh kurangkan saiz pores. Juga bagus sebagai cleanser yang hilangkan kotoran dalam pores. 


Kalau tengok gambar kan yogurt saya kekuningan sikit kan? Sebab saya campur Madu 😊 kekadang tu saya campur dengan kunyit lagi hehe

Caranya:
Satu sudu besar plain yogurt di sapu pada seluruh muka. Biarkan 20minit gitu lepas tu bilas. Kadang-kadang tu saya campur dengan serbuk protein.
.
.






Masker Putih telur + lemon juice 
Putih telur memang ramai tahu bantu tegangkan kulit dan keluarkan minyak yang berlebihan dan kawal kulit yang berminyak. Lemon pun banyak manfaat untuk kulit. Lemon juice is used as an astringent to clean the skin and clear conditions like blackheads and clogged pores.

Caranya:
Pukul 2putih telur
Campur setengah biji lemon jus
Apply pada muka dan biar kan kering
Boleh buat beberapa kali dalam seminggu












Guna sunscreen
Kolagen bantu untuk bantu smaller kan pores dan tambah plumpness pada kulit tapi cahaya matahari akan rosakkan kolagen dan buat pores lagi besar dengan Cara kurangkan keanjalan kulit
Sebab tu kena guna sunscreeen secara harian.


Saya juga amalkan #makan sunblock. Hahh ada sunblock yang boleh makan tau. Siapa yang berminat, whatsapp saya ya http://nija.wasap.my/
.
.


Jaga pemakanan. Kurangkan makanan yang berproses (boleh menyebabkan keradangan pada kulit dan sumbat pores).

Jangan lupa amalkan vitamin C bantu hasilkan kolagen untuk kecil kan parut (ni saya dapat dari nutritionist tau). Kalau amalkan kolagen lagi best. Saya tahu ada kolagen yang best. Ada yang mau tahu?

Luv,
Momster Cantik suka share
supaya semua orang cantik


You Might Also Like

0 comments