Vitamin Masa Mengandung Yang Saya Perlu

10:30 am



Masa saya mengandung AN, rasa terlalu muda masa tu. Ilmu parenting tiada, apalagi ilmu kehamilan? Hasilnya saya punya bacaan hb tunggang langgang, sembelit teruk, kulit muka pun tidak sihat. Saya fikir mungkin kalau pregnant memang macam ni. Hormon kan. Ya, saya sentiasa fikir hormon. Kan dah kata ilmu tu sikit. Malas pula tu gali ilmu huhu




Bila saya pregnant NA, segalanya berubah. Saya mula banyak membaca dan cari tahu bila naluri keibuan kata saya pregnant. Apa lagi saya dilanda morning sickness yang teruk berbanding pregnant-kan AN. Tambahan pula saya rasa tidak motivated dan tidak produktif sewaktu bekerja di awal kehamilan.

Dipendekkan cerita, saya dapat tahu badan kita orang perempuan ni bila mengandung memang perlukan nutrisi tambahan. Bayangkan, dalam keadaan tidak mengadung pun badan kita perlukan nutrisi yang cukup apatah lagi bila ada nyawa baru yang hidup dalam rahim kita. Maksudnya nutrisi tu double la kan kiranya hehe

Saya mula google vitamin kehamilan yang dapat bantu atasi masalah saya di awal kehamilan iaitu:

  • Tidak bertenaga
  • Migrain
  • Morning sickness
  • Kulit mula naik jerawat setiap hari

Saya jumpa rata-rata orang suggest SHAKLEE. Terus terang dulu hamil anak pertama belum kenal Shaklee. So bila dapat tahu pasal Shaklee memang saya korek lagi pasal brand ni. DIpendekkan cerita finally saya decide ambil try vitamin Shaklee untuk kehamilan.

Apa yang ada dalam set kehamilan Shaklee?
Ingat lagi entri saya saya cerita nutrisi yang ibu dan baby perlukan semasa mengandung? Dalam entri tu, saya cerita nutrisi yang mesti cukup masa mengandung mengikut cadangan pakar nutrisi. Dan berpandukan itu, saya pilih set kehamilan Shaklee yang melengkapi semua nutrisi untuk ibu dan baby.

  • Vita-Lea Iron Formula

Ni merupakan multivitamin dari Shaklee. Ada kandungan zat besi. Zat besi ni sangat baik untuk penghasilan sel darah merah. Masalah HB yang drop dalam kalangan ibu hamil disebabkan kekurangan zat besi.

  • B-Complex

Dalam B-complex Shaklee ada kandungan asid folik. Asid folik ni sangat disarankan untuk ambil 3 bulan sebelum hamil. Masa mengandung, asid folik diperlukan untuk elak neural tubular disease. Senang cakap asid folik ni bantu sarar tunjang yang sihat.

  • Sustained Release Vita-C Plus

Vitamin ni terkenal orang panggil Vitamin C Shaklee. Vitamin C yang menyokong fungsi zat besi dalam penghasilan sel darah merah. Vitamin C juga bantu ibu mengandung tingkatkan sistem imun.

  • Ostematrix

Masa mengandung NA, saya tidak boleh telan susu kehamilan tu. Tapi saya risau sumber kalsium jadi kurang sebab pertumbuhan tulang baby dalam rahim perlukan kalsium dan akan guna kalsium ibu. Kalau sumber kalsium ibu berkurang, ada kemungkinan ibu boleh osteoporosis di kemudia hari. Nauzubillah! Sebab tu saya mabil Ostematrix yang mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D.

  • Omega Guard

Masa trimester kedua, pertumbuhan otak baby sangat cepat. Sebab itu asid lemak omega-3 (EPA & DHA) diperlukan. Omega Guard ni mengandungi sumber DHA dan EPA dari minyak ikan yang tulen. Yang bestnya jika saya bandingkan kandungan asid lemak minyak ikan Omega Guard ni dengan minyak ikan brand lain, kepekatan asid lemak Omega Guard yang terbaik!

  • ESP

ESP ni serbuk protein dari soya bukan GMO. Protien penting untuk pembentukan tisu malah sel kita pun dari protein. Sel dan tisu yang sihat dalam badan bayi bergantung pada protein yang cukup. Saya pilih mabil sumber protein dari tumbuhan (soya) sebab rendah lemak dan lebih selamat untuk jangka masa panjang.


Apa Shaklee Effect masa saya amalkan Set Kehamilan Shaklee?
Saya memang perasan saya lebih bertenaga selepas dua minggu amalkan multivitamin Shaklee, sebab tu saya top up vitamin lain dalam set pranatal Shaklee. Antara Shaklee effect yang saya rasa dan alami:

1. Rasa bertenaga walaupun workload bertimbun
Waktu mengandungkan NA, saya masih bekerja di ofis sehingga trimester kedua. Workload saya memang tahap saya selalu stress dan menangis. Paling teruk saya selalu migrain. Selepas saya amalkan set kehamilan Shaklee, saya boleh rasa saya kurang stress dan bertenaga buat kerja di ofis. Balik rumah masih mampu melayan AN yang baru setahun lebih waktu. Umur yang aktif untuk explore sekeliling dan parents dia pun kena selalu bertenaga hehe

2. Morning sickness saya terkawal
Surprisingly, saya morning sickness pregnant NA. Bagi saya kejutanlah sebab tiga kandungan sebelum ni saya tiada morning sickness hehe
Paling saya sedih, saya craving kuih muih tradisional. Pagi-pagi sebelum masuk ofis sempat beli sambil mengunyah hidupkan PC dalam ofis hehe. Yang sedihnya lepas semangat habiskan kuih muih tu, saya akan muntahkan sebab mual. Ya saya mual lepas makan bukan sebelum makan.
Tapi bila saya makan B complex dan Peppermint Ginger Plus, saya perasan morning sickness saya berkurang. Eh ada kajian tau vitamin B bantu kurangkan morning sickness, jangan tidak tahu!

3.  Kulit muka saya semakin sihat
Termasuk pregnant NA, saya dah 4 kali pregnant. Semua pengalaman pregnant mesti kulit breakout. Masa trimester pertama pregnant-kan NA mula risau sebab jerawat mula datang. November saya mula makan Vitamin C Shaklee. Paling ingat, jerawat timbul beberapa hari sebelum majlis konvo. Jerawat pula atas bibir kanan. Kalau ambil gambar confirm nampak tapi surprisingly masa hari konvo jerawat tu tiada dah. Kecut tanpa kesan. Yahuuu rasa happy masa tu hehe

Sepanjang pregnant masuk trimester kedua hingga ketiga ramai kawan-kawan dan family perasan kulit saya sihat, cerah dan glowing. Siapa yang tidak suka kan hehe

4.  Tiada sembelit
5. Bacaan hb saya tidak seteruk kehamilan dulu
6. Tekanan darah saya terkawal
7. Kurang sangat rasa sakit pinggang, kaki mahupun belakang

Sejujurnya, sepanjang pregnant NA saya sangat enjoy walaupun saya ada banyak risiko sebab history kesihatan lalu. Saya enjoy sebab saya baca banyak info parenting, pregnancy, kesihatan dan paling penting saya lebih sihat berbanding 3 kandungan sebelum ini.



Thank you sudi baca.

Luv,
Nija
Momster Cantik Suka Tulis

You Might Also Like

0 comments