Review Vita-Lea dan Macam Mana Saya Pilih Multivitamin

1:04 pm


 Salams & hi.

Vitalea antara vitamin Shaklee yang saya beli dan makan. Niat asal untuk cukupkan bekalan vitamin dalam badan memandangkan saya dapat tahu saya pregnant-kan NA. Saya juga mahu multivitamin yang dapat bantu saya overcome keletihan menghadapi workload yang selalu buat saya stress dalam ofis.

Saya google. Yep memang google jalan pintas untuk dapat info kan zaman sekarang. Kata semua di hujung jari. So, hasil saya meng-google tu rata-rata highlight multivitamin Shaklee; VITA-LEA.

 

Saya google pula pengedar Shaklee yang ada sekitar Kota Kinabalu sebab saya prefer yang senang untuk buat delivery dan kalau boleh cash on delivery. Then saya terjumpa blog dan facebook Master Aya Chalo. Dipendekkan cerita, saya register sebagai ahli di bawah Master Aya sebagai upline.

Memandangkan bulan tu (Oktober 2015) promo sempena 100 tahun kelahiran Vita-Lea ni, bolehlah dapat free dengan apa juga pembelian produk Shaklee. Saya baru mengandung waktu tu tanya Master Aya produk mana baik untuk early pregnancy, beliau syorkan SET PRENATAL SHAKLEE. Tapi saya kata saya tidak mahu ambil serentak risau badan tidak dapat terima. Tahulah kan badan orang berisi ni lain sikit hehe

So, saya decide beli B-Complex dan dapatlah free Vita-Lea. Kenapa B-Complex? Sebab B-Complex ada asid folik. Asid folik ni bagus untuk kandungan yang masih baru (early pregnancy).

Apa kesan Vita-Lea dengan saya?
Minggu pertama saya keluar tahi mata yang banyak. Saya tidak perasan mula-mula tapi saya perasan bila saya tengok cermin mesti ada tahi mata. Walaupun saya sudah bersihkan, beberapa lama kemudian bila saya tengok cermin lagi mesti ada lagi tahi mata. Saya ingat saya sakit mata (red eyes). Tapi mata tidak merah. Then saya baru teringat upline saya ada sebut pasal HEALING CRISIS. Saya google. Tahu tidak apa maksud healing crisis tahi mata keluar banyak tu?

“Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan”

Hah badan banyak toksin rupanya. Kan fungsi hati lemah katanya. Hati organ yang tapis toksin dalam badan kita tau. Bila fungsi hati lemah of course toksin berkumpul dalam badan. Nasiblah makan Vita-Lea ni tunjuk apa yang jadi dalam badan. Buktinya badan respon dengan mutlivitamin yang saya makan. Kalau tidak respon masakan ada tindakbalas krisis penyembuhan (healing crisis) tu kan?

Dan saya teruskan makan secara konsisten. Dalam hati waktu tu, sayang wei kalau tidak makan betul-betul sebab bukan senang dapat free hehe

Bila saya amalkan secara konsisten, saya perasan saya semakin bertenaga. Sebelum makan Vita-Lea badan saya selalu lembik dan lemas akibat pregnant. Pregnant kali ni cepat buat saya penat dan stress. Bayangkan pukul 7 lebih saya sudah sampai ofis. Dengan malam kadang-kadang tidur tidak nyenyak sebab AN minta susu. Lepas tu kena bangun awal. Sampai ofis pula mual-mual. Sudahlah morning sickness, bebanan kerja pun buat saya letih. Sampai rumah mesti maghrib. Belum terlayan sangat AN, saya tidurkan dia siap saya pun tertidur sama.

Sedih bila teringat berapa sangat masa saya spend dengan AN waktu tu.

Yang paling saya suka dan rasa WOW dengan Vita-Lea ni sebab bacaan hb saya normal bila konsisten telan Vita-Lea. Masa mengandung AN dulu hb saya rendah. Selalu kena marah nurse KKIA sebab hb rendah. Kali ni mengandung NA bangga juga bila nurse puji hb cantik dan normal. Bacaan hb ni bahaya tau bila rendah atau bawah paras normal. Paling bahaya boleh menyebabkan kematian bayi dalam kandungan!
Saya tertanya-tanya juga kenapa Vita-Lea mampu naikkan bacaan hb saya. Saya belek botol Vita-Lea. Saya nampak ada label IRON FORMULA. No wonder bantu naikkan hb sebab dalam Vita-Lea ada zat besi. Zat besi ni yang bawa oksigen dalam sel darah merah kita.

Macam manalah saya tidak yakin pada multivitamin Shaklee ni sedangkan satu demi satu manfaat yang saya dapat bila telan multivitamin yang sudah berusia lebih 100 tahun!

Kenapa saya pilih Multivitamin Shaklee?
Banyak kan brand multivitamin di pasaran. Pergi farmasi atau pergi Watson/Guardian pun boleh tengok few brand multivitamin. Jadi kenapa saya pilih brand Shaklee? Sebab Shaklee guarantee yang vitamin Shaklee ni Selamat, Berkesan dan Mesra Alam. Selamat sebab vitamin Shaklee dibuat daripada bahan semulajadi. Setiap bahan yang digunakan pula melalui beratus ujian untuk dipastikan bahan tersebut selamat untuk manusia. Saya yakin berkesan sebab saya dah rasa perubahan selepas makan vitamin Shaklee.

Saya tambah yakin bila dapat tahu vitamin Shaklee ni ada Landmark Study. Landmark study atau Kajian Unggul ni dibuat untuk menguji keberkesanan vitamin tu pada manusia. Bukan calang-calang kaedah dan sampel kajian digunakan. Orang yang terlibat sebagai sampel kajian adalah merekay yang telah makan vitamin Shaklee lebih 20 tahun. Iya dua puluh tahun! Kalau nak kata result bias pada Shaklee tidak mungkin sebab hasil kajian turut dipantau oleh pihak ketiga (pihak luar yang langsung tiada kaitan dengan Shaklee).

Satu-satunya syarikat nutrisi yang berani buat Kajian Unggul ni Shaklee tau. Sebab tu Shaklee berani guna moto Always Safe, Always Works, Always Green (Selamat, Berkesan dan Mesra Alam). Nanti saya buat entri khas pasal Landmark Study ni ya *senyum.

Dah nama natural multivitamin kan of course:

 


Tiada perasa, pemanis, pewarna ataupun preservatives tambahan.

#notakaki
Kenapalah saya tak jumpa Vita-Lea ni masa mengandungkan AN dulu? Penat tau kena asak suruh makan hati ayam. Saya geli makan organ binatang tapi TERPAKSA sebab hb rendah boleh ancam nyawa baby dalam kandungan nauzubillah!

#notakakilagi
Untuk yang ada masalah hb rendah, recommended ambil Vita-Lea bersama Vitamin C Shaklee sebab vitamin C bantu penyerapan zat besi secara optimum. No wonder ubat tambah darah yang doktor bagi advisable minum dengan jus oren.


Yours truly,
Mommy Cantik
Nowa Mommy 🤗

You Might Also Like

0 comments