Motherhood: So far...

1:42 pm


Salams.


Alhamdulillah three months ago I upraded myself from wife only to mother as well. Trust me yes trust me the wife only label is totally different with mother as well. It demands sacrifices. Bagi yag sudah anak dua dan ke atas terkecualilah. This story fits first time mom like me. Bila dapat tahu diri pregnant of course perkara yang awal-awal dalam otak was financial mestilah kukuh. Tapi terus terang my hubby and I thought we were not that kukuh yet. But perancangan Allah yang lebih sempurna. We just jalani hidup macam biasa. Go with the flow orang kata.

#1

But I was wrong. Financial bukan satu-satunya perubahan yang besar akan aku rasa bila jadi mak orang. Guess what, perkara pertama yang aku belajar few hours lepas baby aku lahir adalah terima kenyataan yang aku dah jadi someone’s mother. Percaya atau tidak sampai sekarang bila renung my baby still terfikir “aku dah jadi mak orang rupanya..”

#2

Then masa overnight dalam wad dengan baby (my baby lahir petang so kena overnight without my hubby or parents around), satu benda lagi aku belajar anak nangis bukan sebab mahu susu sahaja. Sebab apa, my baby nangis macam tidak puas hati tau even I gave him like a lot of milk (alhamdulillah rezeki Adam Noah terus dapat air susu dari aku). Bila lama-lama aku mula gelabah. Then terfikir diaper dia. No wonderlah! Dia buang air besar. Tapi yang buat aku sedih. Sumpah sedih sebab his poo like kering dah tau maksudnya sudah lama. My bad lambat realize benda tu. Dengan airmata, aku tukar his diaper. Rasa bersalah sangat.

#3

Then dari hari ke hari, I realized that my sleep was not like people used to say “sweet dreams” sebab my baby merengek dan berjaga tengah malam. Actually my mom cakap benda tu common untuk baby baru lahir. But my bad again cepat gelabah and thought bukan-bukan sampai bertekak juga sikit dengan hubby huhu.

But sejak masuk dua bulan ni, jadual tidur Adam Noah makin senang difahami. Kalau dulu tengah malam entah berapa kali aku akan terkejut dengar suara baby merengek minta susu dan aku tidak tahu pun pukul berapa setiap kali dia bangun menyusu. Mungkin sebab rasa mahu tidur kuat betul sambil tu kena juga susukan anak. Now he will merengek pukul 1 a.m and 4 a.m for susu. If he fall asleep lepas tu maksudnya he will wake up lambatlah contohnya jam 8 or 9 pagi. But if after menyusu, he be like buka mata luas-luas then bersuara macam conducting conversation maksudnya he gonna poo then bangunlah then kena mandikan dia awal instead his usual mandi time is 9 a.m then around 10 a.m dia akan tidur balik.

So basically, kalau dulu malam pukul berapa suka hatilah tidur now when anak tidur means that is your chance to sleep as well. 8 hours tidur nyenyak no more after having a baby. Mungkin you can get 8 hours but in the middle you will definitely bangun susukan anak, tukar diaper or dodoikan dia.

#4

Financial of course kena manage baik-baik dan hati-hati. Financial yang kukuh does not mean you can get baby easily or financial yang not yet kukuh tidak boleh dapat anak sebab duit tidak cukup tampung perbelanjaan. Big NO! Anak is a form of rezeki (rizqi’) hence rezeki jodoh ajal maut ditangan DIA. Kalau dulu consider sajalah diri kau dengan pasangan bila payday. But now kena consider diaper anak, susu for those yang beli susu anak, wet tissue pun kena beli and many more.

Hubby and I ambil pendekatan sebegini in managing our financial: we believe Allah has better and perfect plan for us. Hardship akan berlalu. Rezeki Allah itu luas. And since our early days in relationship pun we berpegang pada prinsip “susah senang kita sama-sama”. Alhamdulillah setakat ni kami kuat J

#5

Motherhood setakat ni best dari segi bila bangun tidur tengok bukan setakat muka hubby disebelah tapi ada muka budak comel yang ngangah mulut tidur. So cute. Best bila kita tell something dia respon. Apatah lagi sekarang kan yang memang pandai jerit-jerit senyum-senyum bila kita bercakap dengan dia. Even kita just pandang dia pun dia boleh senyum manis sampai mata bulat jadi sepet.

And baru kejap tadi he cengkam my mouth (letak di riba sambil taip then when I look at him ingatkan dapat senyuman). Kadang-kadang tu tengah leka scroll newsfeed facebook waktu malam dia boleh kentut sekuat hati. Tengah tidur nyenyak pula tu. Sampai cakap dengan hubby “anak or abi ni?”

#6

Alhamdulillah setakat ni masih breastfeeding baby. Tau tidak masa awal-awal dulu selalu was-was anak dapat susu atau tidak. Boleh pula imagine susu tidak keluar then anak tidak dapat susu sebab lepas menyusu pun anak nangis. My mom told me masa baby memang kuat menyusu lebih-lebih lagi baby boy.

First february I am gonna start my internship means baby kena tinggal dengan mak. Aku harap Adam Noah boleh sabar tunggu aku balik and behave sangat bila dengan atok nenek dia. EBM (express breast milk) pun akan aku tinggalkan untuk dia. Setakat ni aku sudah mula simpan ebm stock.

#7

What else ya... ohya kalau dulu bila keluar dengan hubby bolehlah berjam-jam tapi sekarang belum berani keluar sehari suntuk atau keluar malam lebih 3 jam. Selepas tiga bulan ni baru sekali makan di luar. Anddd aku dah rasa makan bergilir which is aku makan dulu then baru hubby.



So aku boleh simpulkan Motherhood so far...



Till then,
yours truly,
Neeja.

You Might Also Like

0 comments