Pregnancy: Second Trimester

5:28 pm

Salams.

Alhamdulillah, all praises to Allah aku kini di trimester ketiga which is the last trimester for any pregnancy. Bila hitung rupanya agak lama body aku tampung dua nyawa :')

So, today I decided to compiled most of my experience during my second trimester. Second trimester started at week 13 and ended at week 27.

Mommy's 

Of course badan aku makin 'kembang'. Terutama sekali part perut sebab ada baby dalam tu kan. Tapi ada juga beberapa kali aku mengadu dengan suami kenapa perut aku lambat besar. Aku rasa sama saja masa mengandung dengan tidak. Nampak tidak hakikatnya aku memang gemuk sebelum pregnant *lap air mata*. Bukan setakat dengan suami, dengan kawan-kawan rapat pun aku mengadu *lap air mata lagi*. Then I found few blogs which stated that first baby selalunya baby bump  memang kecil sampailah masuk trimester ketiga nanti. Jadi maksudnya trimester ketiga perut makin boyot la kan. Okay aku tunggu.

Berat badan pulak macam yoyo sekejap naik mendadak sekejap naik sikit sekejap turun sikit. Tapi aku yakin rumahlah syurga untuk aku makan itu ini hehe.

Skin pula memang alhamdulillah semakin okay. Masa first trimester my skin was so bad (read: worst!). Dull complexion, pimples, combination of dry and oily skin plus too rajin (read: gatal tangan) kacau jerawat sampai luka dan akibatnya kesan jerawat kehitam-hitaman di muka and that time I was so ashamed to go out and meet people. I chose to stay at home. Second trimester offered me with much better complexion, pimple scars were gone. The most I ever wanted even before pregnancy: kulit yang lembap and second trimester had blessed me with that kind of skin. I am happy girl! 

Masa trimester ni juga aku mula rasa sakit belakang, sakit tulang pinggul dan malam memang insomnia! Aku pernah nangis senyap-senyap sebab jealous tengok husband nyenyak tidur. over kan. Memang bangun pagi mata bengkak apa tidak nangis tambah kurang tidur (bila ingat balik kebudak-budakkan sungguh!) Baring kena mengiring sebelah kanan tapi bila teringat doctor pesan better mengiring sebelah kiri sebab kanan ada largest vein nanti baby tidak dapat enough oxygen memang kena paksa diri mengiring kiri.

Biggest challenges during second trimester pernah saya cerita di SINI

Sepanjang pregnancy ni (first and second trimester) aku sangat suka minum air putih or air masak. Sehari paling kurang masuk dalam badan aku 1.5L. Aku siap bawa bekal air setiap kali pergi kuliah. Dulu aku jenis pelupa. So bawa botol air ni memang tidak lah kan. Tapi sejak pregnant, air putih jadi satu kemestian. So mahu tidak mahu kena bawa and ingat. No excuses untuk terlupa sebab sekejap-sekejap tercari air. Yang paling lucu, aku pernah cakap dengan husband air putih ni lah paling heaven dari mana-mana air berperisa.

Botol peneman setia.


Second trimester also forced me to telan air gula. Most mommy-to-be I guess know this thing. First experience that I won't forget forever! Sebelum ambil air gula tu, I asked my sister how is it look like and of course the taste. As predicted my sister which delivered her baby on march this year said "manislah! Kan air gula." Okay then I told myself  "ala relax sudah. Bukan tidak biasa minum air manis-manis sebelum pregnant dulu".

Surprisingly, indah khabar dari rupa! Sangat manis sampai tekak rasa gatal. Keluar dari bilik nurse, muka aku merah padam tahan rasa. Suami tanya okay? Aku angguk. "Kalau B pun no problem tu" hubby added. I was like "nurse, take my husband to the room and let him taste it" Tapi tidaklah aku ckap begitu haha. Aku mati-mati mengadu dengan suami "manis tau" sambil buat muka kesian.


Baby's

Alhamdulillah little caliph sihat and kicking actively *senyum*
Ada masa baby tendang kuat-kuat. Ada masa dia pilih diam-diam sampai ibu risau. Bila risau mulalah google itu ini cari penerangan. Lumrah akan fikir bukan-bukan. Nauzubillah! Rupanya doctor cakap baby usually rest or sleep selain gerak-gerak tendang-tendang. "Human kan. Even kita pun kadang-kadang bila banyak gerak mesti lepas tu rehat."

I did  ultrasound scanning masa 5 bulan (20 week). Yang paling best sonorapher siap bawa kita kira jari baby. Tengok organ baby. Tengok jantina baby. Tengok tulang belakang baby. Basically perkembangan baby. Baby tidak bagi ibu dengan abi tengok muka dia. Dia tutup dengan lengan dia. Boleh tengok dari tepi saja. Tengok dari tepi macam ikut hidung abi dia hehe. Pipi macam ibu lah! Tapi apa pun syukur pada Allah SWT. Yang penting baby sihat dan sempurna fizikal sudah cukup gembirakan kami. And tidak dinafikan ibu baby ni nangis masa tengok baby gerak-gerak, hisap jari, lambai-lambai. Terima kasih Allah :')


p/s: Masa taip ni, ada tiny legs kicking. Haip macam tau kan ibu update pasal dia hehe. Membesar dengan sihat, anak!



Yours truly,
Neeja.

You Might Also Like

0 comments