Bagaimana Gadis Ni Merawat Kulit Berjerawat Teruk

10:34 pm



Kulit yang cantik memang orang perempuan suka. Tapi untuk kulit jadi cantik, asasnya satu iaitu kulit sihat. Kulit muka adalah aset yang menentukan first impression orang. Sebab itu keadaan kulit muka yang bermasalah sangat mudah dikesan oleh orang sekeliling.

Keyakinan diri pasti tercalar kerana pandangan 'pelik' orang bila melihat muka yang berjerawat teruk siap bernanah lagi! Down, stress dan akibatnya orang yang tersayang pun terkena tempias.

So kali ni saya share bagaimana seorang sumandak Sabah ni temui cara untuk dapat kulit yang sihat dan lebih cantik.

Di bawah ni hasil sharing beliau sendiri tau (saya ubah hanya ejaan saja supaya ejaan penuh bagi mana-mana perkataan yang dieja singkat):

------------------------------------------

Hello saya mau share kisah saya ...

Memang dari dulu berjerawat teruk.. try macam-macam produk.. beli d farmasi segala .. ending dia, makin lagi menjadi 

✔️mengelupas
✔️pedih tak terkata macam koyak sudah saya punya kulit ni tau
✔️bernanah ada darah-darah lagi 

Macam-macam lagi la... bermula la saya dipandang semacam... macam diorang geli nampak muka saya.. sepa yang tidak down masa tu kan.. saya memang down berabis tahap gaban beii 
Sampai boyfriend saya jadi tempat saya kasi lepas kemarahan saya terus dia tidak berani mo cakap apa-apa pasal skin saya... 

✔️stress
✔️give up 

Macam-macam perasaan saya masa tu... Tuhan ja la yang tau.. 

Tahun lalu, kakak saya paksa makan vit c plus shaklee (lama sudah saya tau ni shaklee cuma belum pernah try) .. saya masuk member, beli vit c plus.. itu jer akak mampu... masa tu bulan 8,2016... alhamdullilah lepas 3bulan ada pula perubahan dia  punya excited masa tu.. jadi saya tambah lagi ESP sama GLA ... sampai sekarang saya makan 3 tu untuk kulit... ada juga yang lain tapi saya fokus 3 ni dulu la 

Makan-makan sampai la skarang ni, tinggal parut jak ️ percaya ka? Ada gambar saya ni sebagai bukti... hehe 

 Set Kulit Jerawat


Sekarang ni bukan nya tiada jerawat.. jerawat ada juga tapi tidaklah SETERUK macam dulu... jerawat naik sebiji dua masa mo period and lepas period 

Ok sekian 

Psst! Ai boleh selfie2 sudah dulukan tidak boleh... 

Kalau saya boleh, kenapa tidak anda? Kan? 

Disclaimer: vitamin shaklee bukan tujuan untuk merawat, menyembuhkan dan sewaktu dengannya. Ianya hanya untuk support kesihatan badan kita sahaja (lupa simpan dlm gambar).

------------------------------------------

Penjagaan kesihatan kulit wajah ada dua cara; sama ada secara luaran mahupun dalaman. Dua cara ni tidak seharusnya dipilih salah satu tetapi dipraktikkan secara bersama.

Penjagaan secara luaran semestinya menggunakan skincare. Bab skincare saya akan kupas next entri.
Penjagaan secara dalaman pula melibatkan suplemen sebagai nutrisi kepada kulit wajah. Kenapa nutrisi? Sebab kulit sendiri terdiri daripada sel yang hidup. Sel pula ada keperluan untuk maintain sihat.

Cara mudah faham, bagaimana tubuh badan kita perlukan makanan kerana makanan ada nutrisi (karbohidrat, protein dan sebagainya) begitu juga kulit perlukan nutrisi untuk menyokong kesihatan kulit.

Gadis tadi mengamalkan 3 jenis suplemen: Sustained Release Vita C Plus, GLA Complex dan Energizing Soy Protein (ESP).

Bagaimana 3 suplemen ni membantu kulit yang bermasalah?

Energizing Soy Protein (ESP)
ESP merupakan protin yang dihasilkan dari kacang soya bukan GMO (non-GMO). Protin adalah binaan asas sel kulit. Bila binaan asas, semestinya protin sangat diperlukan oleh sel untuk hidup. Sel kulit ada kitaran hidup. Bila sel kulit bertukar ke sel kulit yang baru, kita mahukan sel kulit baru yang sihat. Keadaan kulit yang berjerawat dan bernanah serta mengelupas merosakkan sel kulit dan memerlukan masa untuk pemulihan. Proses pemulihan kulit yang berjerawat memerlukan protin. Info tambahan: protin juga bantu penghasilan kolagen. Kolagen bantu mengekalkan struktur kulit muka dan menganjalkan kulit serta menyokong pemulihan keradangan kulit.

GLA Complex
Diekstrak dari minyak borage yang mana kepekatannya jauh lebih pekat berbanding evening primrose oil. Membantu stabilkan hormon dalam badan. Jerawat yang timbul adalah satu tanda pengeluaran sebum berlebihan akibat daripada hormon yang tidak stabil. Sebab itu disarankan ambil GLA Complex untuk stabilkan hormon. Terdapat juga kajian yang menunjukkan GLA ni membantu pemulihan kulit berjerawat kerana fungsi nya sebagai anti keradangan.

Sustained Release Vita C Plus
Vitamin C membantu pemulihan kulit dengan merangsang fibroblast (sel pertahanan badan) untuk membahagi dan menggalakkan pergerakan fibroblast ke kawasan bermasalah (berjerawat). Vitamin C juga tingkatkan kapasiti fibroblast untuk repair luka akibat jerawat.
Ohya vitamin C juga menyokong penghasilan kolagen. Dengan adanya lebih  (masih ikut keperluan badan) kolagen kerana pengambilan protin dan vitamin C, sistem imuniti akan menenangkan keradangan (inflamasi) akibat jerawat (jerawat kemerahan dan bengkak adalah tanda inflamasi).

Saya juga pernah alami kulit yang berjerawat teruk dan terus terang saya ambil masa untuk pulihkan dan saya bergantung pada nutrisi sahaja. Bila kulit muka lebih sihat barulah saya mula berani guna skincare. Tetapi skincare yang saya pilih adalah daripada bahan botanikal sahaja.

Kalau ada di antara anda yang perlukan nasihat berkenaan suplemen untuk kulit, boleh contact saya.

Berminat dapatkan set yang sumandak ni ambil? Klik gambar di bawah:

 Order Sekarang Secara Online Set Rawat Jerawat Teruk



Mahu lebih penjimatan? Saya sarankan mendaftar sebagai ahli kerana penjimatan sehingga 25% tentunya anda nikmati. Hubungi saya untuk daftar sekarang:



okay sampai sini sahaja sharing saya. Semoga bermanfaat dan memberi senyuman bagi mereka yang buntu dengan masalah kulit.


Saya sharing sebab sayang, bukan nak impress orang ❤
Nija 
0138748191 | Pengguna Shaklee | Pengedar Sah Shaklee
FB: Nowa Nija
IG: @nowamommy / @nijabagitips

Sumber rujukan:

Jau-Fei Chen (2015), Nutrition Immunity Longevity, E. Excel International Group, Selangor: 460pp.




You Might Also Like

8 comments

  1. Set kesihatan kulit.. Terus gojes 😍

    ReplyDelete
  2. Senangnya mau cantik 😍😍

    ReplyDelete
  3. Selamat tinggal jerawat!

    ReplyDelete
  4. Penjagaan muka buat dari luar seja tapi dari dalam pun mesti seimbang baru berkesan lama

    ReplyDelete
  5. Berpengalaman juga berjerawat teruk. Mmg betul nutrisi yg baik banyak bantu pemulihan kulit muka. Skrg muka sangat ok berbanding dulu. Thanks tipsnya.

    ReplyDelete
  6. Nampak betul perubahan dia oo..

    ReplyDelete