Ibu terhebat

11:19 am

Salams.


Selama 7 bulan lebih jadi ibu kepada Adam Noah ni pernah juga beberapa kali kena judge. Tidak kira oleh mak yang sudah veteran mahupun mak junior malah yang belum mak pun ada!
Annoyed atau tidak?Annoyed lah!
Tell me who does not get annoyed bila kena judge and banding?

"Berat baby you berapa?-eh ringan tu. baby I dua bulan sudah X kg tau!"
"eh mana boleh begitu. Saya cakap berdasarkan pengalaman kakak saya yang ada 10 anak, saya belum ada anak lagilah"
"Kalau ikutkan budak umur begini sudah tahu meniarap ni"

dan seupamanya...
Mungkin saya pernah juga being silly tanya kawan-kawan yang ada baby, if I did then please forgive me.

Tapi ketahuilah bila kita tanya just to get some info it is okay but when it comes to tanya untuk compare and judge it is not okay.
Motherhood ni bukan race ya. Anak siapa yang sudah pandai ini dia mak yang baik. Big no!
Motherhood juga tiada manual khusus. Lain orang lain cara didikannya. Lain orang lain environment nya. Sebab itu manusia ni perangai pun ada jenis dan kepelbagaian. Sebab faktor didikan dan persekitaranlah.

I cannot stand lah orang yang sikit-sikit compare anak dia dengan anak orang. Lebih anak kita patutnya kita syukuri bukan bangga diri. Kurang anak kita sebetulnya kita redhai dan syukur masih punya rezeki dikurniakan zuriat. Orang lain ada yang bertahun ikhtiar, ada yang kering airmata, ada yang doa tidak putus sebab mahukan zuriat.

Pernah sekali ada hamba Allah tegur sebab saya tidurkan anak sambil ala-ala menari sikit sebab anak suka.
"Nah habislah kena joget-joget. Jangan biasakan mama"
Saya memang geram sebab kena tegur dalam keadaan kalut dodoikan anak yang tengah nangis sebab mengantuk.
Walhal dia tengah pregnant 1st baby! Eh hello you tidak jadi ibu lagi you boleh cakap begitu. Cakap senang, bila ada anak benda yang you tidak expect pun you akan alami. Trust me.
Macam yang saya cakap, lain orang lain didikan. Lain orang lain caranya. Mana-mana ibu wants the best kan untuk anak masing-masing.

Isu-isu lain yang SELALU kena judge contohnya breastfeeding and on formula, method bersalin and solid food.
Lagi sekali saya highlight, tolonglah jangan judge ibu-ibu. Kalau tegur biar berhemah. Tegur konon niat baik tapi kesannya ibu tu terasa hah bukan dapat pahala tapi dapat? *fikir la sendiri

So conclusion post ini:
Judge and compare TIDAK BEST!

Till then,
Neeja.


You Might Also Like

0 comments