Make-up dan umur

11:56 pm

Salams.

I was a make-up addict. Dulu keluar rumah tidak sah kalau tidak "warnakan" wajah. Apatah lagi keluar dengan buah hati *ehem which now is my darling husband.

After SPM I was so into blusher and lipbalm. And memandangkan that time saya memang didedahkan dengan "family members" alat solek sebab I was a penari kebudayaan. 

Masuk matrik memang ada my own blusher, eyeshadow, lipgloss  and etc collection. Pernah satu masa dulu masa matrik my classmate said something about BB cream. Ahah BB cream. Eh wait, BB cream tu apa?
At that time saya malu yang teramat sebab I thought saya hantu barang make-up but BB cream pun tidak tahu. Malu! *bila fikir balik bodoh sungguh malu sebab benda remeh*

Then masuk U lagilah "aktif" dengan make-ups. As you all know U kan tidak banyak kekangan as long as you datang lectures, hantar assignments and datang exam. Kekangan means here tiada halangan masuk lecture bercantik-cantik.
Teringat masa 1st year one of my classmate tegur "pandai ko make-up ow kan" *slang sabahan. Ko=kau
"ko memang pandai make-up kah?"
Saya jawab "bolehlah Sikit-sikit." Yes I admit kalau bukan jadi penari kebudayaan zaman sekolah menengah dulu memang tidaklah mukaku ini "berwarna". Thanks to our guru tarian yang kami panggil bapak. 

Masuk 2nd year jadi slow sebab kulit muka tidak terjaga and selalu burn sebab fieldtrip and diving. Ohya saya pernah terbaca seorang blogger pernah tulis yang dia semakin malas kenakan make-up, maybe sebab umur yang ke arah kematangan. Dulu I was like "really?"

Selepas upgrade diri jadi isteri orang, then bila saya recall only few times saya make-up "penuh" means got blusher, eyeshadow, mascara, eyeliner, lipsticks after applying foundation and compact powder. Only if ada event. Then after that I was expecting my son. Hah lagilah saya sangat malas. Ditambah dengan jerawat yang timbul bak cendawan lepas hujan. Tell me, tidak stress kah bangun pagi ada seketul jerawat timbul?! Saya down sekejap during my 1st and early 2nd trimester sebab kulit muka berjerawat and oily. Saya lebih suka stay at home bila tiada lecture. I even refused to go out with friends.
Nah with that kind of skin make-up mana lagi sentuh. sebab tu my mascara and liptint last till now.

Slowly slowly I agree with that blogger. Faktor umur buat kita lebih fokus cari cara untuk pastikan kulit muka kita sihat  berbanding dulu fokus cara buat muka kita nampak cantik.
This year I am going to hit my 24th birthday, and saya selesa keluar tanpa kenakan make-up. Cukup liptint Tonymoly yang sudah 3 tahun masih berkhidmat itu saya guna as blusher and liptint. Bolehlah asal tidak nampak pucat masa keluar kan.

Apa yang saya faham is darah muda buat kita rasa kita mahu bercantik. Rasa itu membuak-buak. Terkadang kita rasa make-up will last forever sebagai tool mencantikkan kita. Tapi rupanya saya silap.
Bila kita telah mendekati kedewasaan dan meninggalkan keremajaan kita faham apa asas pada kecantikan itu. Kecantikan luaran itu bukan make-up semata-mata. Tapi kulit yang sihat dan cantik yang buatkan make-up terletak cantik.

Tapi ada juga rasanya yang still selesa rely on make-ups. But ya everyone has their own opinion kan.

After few years active make-up sana sini, I realised that guna make-up ni quite memenatkan juga. I am tired to keluarkan my eyeshadow pallete then my brushes just untuk make-up bila keluar. Sebab tu dulu kalau keluar dengan husband kena make sure siap awal dari husband or else *I bet you know what happen

Now rasa keringanan di situ bila keluar just cuci muka, apply lint sikit di pipi and lips then sarung tudung siap! Eh lupa I draw my brows juga just to kemaskan sebab kening saya tebal so better kemaskan. Better than cukur kan.

Cakap pasal brows:

Got this from my fb newsfeed. Someone shared this and I totally agree with this. 

Dulu saya memang geram sebab my brows lebat and jahilnya dulu cukur and cabut bulu kening *menyesal* sebab kononnya itu cara kemaskan brows and nampak cantiklah bila kenakan eyeshadow. Sampai cabut/cukur bulu kening senipis-nipisnya tu. Bila tengok balik gambar-gambar lama malu sampai rasa macam alien pun ada *padan muka*
Alhamdulillah lepas kahwin slowly step by step tinggalkan mana yang salah. Thank God sebab sekarang kita boleh draw and kemaskan brow without cabut/cukur. Yang penting tahu asas and tidak berlebihan (berlebihan maksud saya tebal yang macam kening shin  chan tu yang orang sekarang selalu salah buat). Saya tidak cakap saya draw my brows perfectly sebab saya pun belajar dari kesilapan. Rajin-rajin google and tengok tutorial mesti dapat punya lukis dan kemaskan bulu kening.

Currently, macam minat pula cuba make-up brand yang dari Turkey tu. Boleh bawa solat kan. And ada satu brand dari Indonesia juga menarik minat saya. Tapi tidak pasti boleh bawa solat atau tidak. I will check on it nanti.
skincare I am prefer something less chemical anf more to natural. Kalaulah boleh dapat kulit flawless macam kulit baby kan best.

So basically, make-up and ladies tidak boleh dipisahkan tapi umur memainkan peranan sama ada kita ke arah bersolek atau kurangkan bersolek.


Till then,
Neeja.

You Might Also Like

0 comments