Cantik Di Pagi Raya

6:00 pm



Ada lagi beberapa hari lagi nak raya kan. Selain #misikurusraya, baju raya dan tudung raya, orang perempuan mesti ingin kelihatan cantik di pagi raya. Siap kena tegur  sanak saudara "cantiknya kau sekarang ni. Pakai apa?"

Siapa yang hatinya tidak berbunga bila ditanya seperti itu adalah penipu hehe
Orang perempuan ni suka bab bab cantik ni. Saya sendiri tidak terkecuali. So lagi berbaki beberapa hari ni apa yang kita boleh buat untuk jadi cantik di hari raya nanti?

#nijabagitips 1:
Banyakkan minum air
Fakta: air kosong bagus elak penuaan awal pada kulit.
Elak kedutan dan penuaan. Kulit kering, bersisik dan kurang air akan ebih terdedah pada penuaan (timbul garis halus dan kedutan). Air beri kelembapan.
Bantu buka liang pori yang tersumbat.

Membantu buah pinggang bekerja lebih baik. Bila dalaman bersih dari toksin,  akan di gambarkan pada luaran. Kulit akan berseri.

Hilangkan kemerahan pada kulit

#nijabagitips 2:
Jangan makan makanan yang buat kulit bermasalah
Contohnya makanan berminyak dan kekacang. Takut jerawat timbul huhu

#nijabagitips 3:
Buat facial
Bagi yang dah biasa buat facial, Jangan lupa pergi facial dulu lagi 2-3 hari nak raya. Biar berseri wajah tu 😉
Kalau yang tiada masa keluar pergi buat facial try-lah buat facial di rumah. Saya sendiri facial dari rumah saja. Baca yang bawah tu👇🏻

#nijabagitips 4:
Berhenti guna make up
Pernah dengar tak "pengantin Jangan make-up sangat sebelum majlis nanti hilang seri" hah saya pernah tau ditegur macam tu sebelum majlis nikah dulu. Saya untuk raya pun bagi saya stop dulu guna makeup tebal supaya kulit lebih 'bernafas' dan sihat. Bagi tempoh bertenang dulu. Masa raya make up lah baru seri tu naik. Ohya tips ni tak terpakai bagi kerjaya makeup artis mahupun model ya hehe sebab kerjaya ni sememangnya makeup antara perlu untuk mereka.

#nijabagitips 5:
Ambil suplemen berasaskan antioksidan dan kolagen
Orang suka makan vitamin C sebab apa? Sebab orang kata vitamin untuk cantik. Kenapa untuk cantik? Sebab vitamin C ni diperlukan untuk pembentukan kolagen. Kolagen ni yang firm-kan lagi kulit. Hah vitamin C ni antioksidan. Antioksidan maksudnya bantu kurangkan radikal bebas. Radikal bebas ni jahat tau (http://mommynowa.blogspot.my/2017/03/jahatnya-radikal-bebas.html?m=1). Dia rosakkan sel kita. Tu yang boleh jadi penuaan sebelum usia tu. Selain vitamin C, mereka yang berumur 25tahun keatas dah boleh mula makan suplimen kolagen. Kenapa 25 tahun keatas? Sebab bermula umur 25tahun, peratusan penghasilan kolagen semakin mula menurun. Makin berusia makin turun peratusan tu.


Macam Saya sendiri, saya lancarkan #misicantikraya bermula hari ke-21 berpuasa. Apa yang saya buat untuk pastikan misi ni berjaya:

✅Konsisten vitamin C dan vitamin E
Saya bukan setakat telan vitamin C dan vitamin E, malah saya buat masker. Siang masker vitamin C, malam buat masker vitamin E. Brand vitamin C dan vitamin E yang saya makan? Shaklee. Brand lain saya tidak sure boleh buat masker atau tidak.

✅Minum banyak air
Yang ini saya sangat yakin. Sebab dulu saya pernah try tau minum air kosong (suam) 3L sehari selama 2minggu. Hasilnya? Kulit moist dan glowing. Nampak lebih sihat dari sebelum ni sebab sebelum dapat effect cabaran 2 minggu tu, saya jenis kurang minum air. Sejak dapat effect super best tu, sampai sekarang saya jadi pencinta air kosong hehe!

✅Home-workout sejam sebelum berbuka
Memandangkan saya jenis stay at home, jaga anak, run biz dan urus rumahtangga so masa untuk keluar pergi jogging atau gym tu memang sangat jaranglah ada. So alternatif lain saya buat home workout. Just simple workout. Saya suka tengok home workout kat dalam TV yang Kevin Zahri dan Nana host tu juga Saya suka tengok video home workout juga dalam Facebook. WAJIB buat: squat, plank, sit up, dumbell.
Lepas workout tu pun kulit nampak glowing sebab aliran darah kita jadi lancar. Jantung pump darah masa kita workout. Bila darah smooth saja, tu yang kulit muka kemerahan dan glowing tuuu...Esehhh macam pakar lah sangat hehe saja share apa yang saya tahu sikit kan

✅Facial di rumah
Ohya saya belum pernah lagi tau buat facial di spa. Dulu sebelum majlis kahwin pun tidak sempat spa atau facial bagai. Bila dah kahwin ni tuntutan untuk jaga penampilan diri lagi tinggi. Hehe
So untuk persediaan raya kali ni, saya buat facial di rumah sahaja.
Saya guna masker vitamins saya, scrub serbuk kopi Tenom, dan skincare natural saya iaitu Nutriwhite.

Dalam set skincare Nutriwhite saya ada makeup remover, foaming cleanser, softener merangkap toner, essence dan moisturiser.

Serbuk kopi Tenom tu pula saya beli di supermarket selalunya atau masa tamu hati Ahad di Gaya Street Kota Kinabalu pun ada jual kopi Tenom. Buat skrub best!

✅Jaga makan
Saya kurangkan makanan manis, minuman manis, berlemak dan berminyak, setiap kali berbuka saya wajibkan ada sayur. Kekacang pun control juga walaupun kuih raya banyak yang ada kacang haha!

Selain tu, saya wajibkan makan suplimen yang bantu detoks. Masa bulan ramadhan ni Jangan tak tahu badan kita tengah detoks tau! So bagi saya, saya perlukan suplimen untuk menyokong lagi proses detoks badan saya. WAJIB telan DTX Complex, Herblax, Alfalfa Complex.

Nampak tak betapa gigihnya saya untuk jadi lebih slim lebih cantik raya nanti? Haha! Fitrah lah kan orang perempuan 😊

Ada eh orang perempuan yang tidak suka cantik dan slim?

Ok itu saja sharing kali ni. Semoga bermanfaat untuk diri sendiri dan orang lain teheee~

Salam sharing sebab sayang,bukan impress orang❤️
Nija
Ibu anak dua yang suka pada kecantikan dan kekurusan eh?

You Might Also Like

0 comments