Kolagen Memang untuk Cantik?

6:54 pm






Bila banyak jenama minuman  kolagen dalam tong tu lahir (iklan tv dipenuhi macam-macam warna tong kan) lepas tu dalam bentuk sachet pula lahir, ada tidak yang macam saya fikir "apa bendalah kolagen ni?"

Jom saya share sedikit pasal kolagen. Semoga bermanfaat.

🍁Kolagen ni apa?
Kolagen ni adalah protin terbanyak sekali dijumpai dalam tubuh badan kita manusia (protin kan banyak jenis).

🍁Bahagian badan mana boleh jumpa kolagen?
Tulang, otot, kulit dan tendon.

🍁Fakta pasal Kolagen

1) 20% dari berat badan seseorang adalah protin manakala 30% dari protin tadi adalah kolagen.

2) Perkataan collagen itu berasal dari perkataan Greek "kolla" yang bermaksud gam.

3) Kolagen memberikan kekuatan dan struktur pada kulit serta penting untuk menggantikan sel kulit mati.

4) Penghasilan kolagen akan menurun seiring dengan usia dan akan berkurang bila terdedah dengan faktor persekitaran contohnya rokok.


🍁Apa yang rosakkan Kolagen?

1) Pengambilan gula berlebihan
Gula berlebihan dalam darah + protin = AGEs (proses glycation).
AGEs ni akan rosakkan protin yang lain dan Kolagen akan lemah dan cepat rapuh (kolagen ni ikutkan sangat kuat strukturnya).

2) Merokok
Kandungan rokok akan rosakkan kolagen & keanjalan kulit. Nikotin akan menyempitkan saluran darah which is kesannya akan menyebabkan kurang penghantaran nutrisi dan oksigen ke sel kulit.

3) Cahaya Matahari
Pancaran Ultraungu dari cahaya matahari menyebabkan kolagen akan rosak pada kadar yang lebih pantas, serat kolagen akan rosak dan menggalakkan lagi pengumpulan elastin yang abnormal (akan hasilkan enzim yang juga rosakkan kolagen).

4) Penyakit Autoimmune
Ada penyakit autoimmune yang mana kolagen menjadi target antibodi badan.


🍁Kena makan apa untuk hasilkan Kolagen?

Kena tahu yang kolagen ni protin yang terdiri daripada asid amino. 9 jenis asid amino ni penting tapi tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. So kena dapatkan dari diet harian kita.

Selain protin (asid amino), nutrisi lain yang menyokong penghasilan kolagen ialah:

Proline: ada dalam putih telur, daging, keju, soya & sayur kubis

Anthocyanidins: ada dalam blackberries, blueberries, cherries & raspberries

Vitamin C

Copper: ada dalam shellfish, kekacang, daging merah, drinking water

Vitamin A

🍁Cara Saya Memastikan hayat Kolagen dalam badan saya bertahan lama

1. Elak terlalu terdedah dengan cahaya matahari. Jika ada aktiviti di bawah cahaya matahari usually saya akan guna sunscreen/sunblock.

2. Saya dalam proses kurangkan pengambilan gula dalam diet harian. Saya perasan bila pengambilan gula berkurang, berat saya cepat turun dan kulit lebih sihat.

3. Saya bukan perokok hehe

4. Banyak minum air kosong. Try minum konsisten air (ikut keperluan badan ya setiap 25kg perlukan 1L air) akan nampak perubahan pada kulit.

5. Ambil suplemen
Mungkin ada yang cakap tidak perlu suplemen yang penting jaga makan. Tapi yakinkah tahukah kamu berapa jumlah nutrisi yang berjaya diserap oleh badan kamu? Masak makanan dengan suhu tinggi boleh kurangkan zat dan khasiat makanan tu tau. Dengan kurang minum air lagi. Dengan tidak makan sayur hijau lagi. Ish ish ish jangan ego. Saya pun dulu ego. Bab suplemen ni kena banyak membaca dan bertanya. Hampir setahun saya konsisten suplemen harian saya ni:



ESP  - sumber protin non-GMO yang paling lengkap di pasaran (9 asid amino da dalam ESP). ESP juga bekalkan PROLINE kerana salah satu sumber Proline adalah soya!

Collagen Powder - sumber kolagen sisik ikan merah yang berpartikel kecil untuk serapan optimum dan dikayakan lagi dengan bahan2 lain yg bantu boost lagi penghasilan kolagen dalam badan.

Sustained Release Vita C Plus - vitamin C natural yang semestinya menyerap semuanya ke dalam badan tanpa ada pembaziran kerana teknologi Perlepasan Tertunda ( Sustained Release) melepaskan vitamin C dalam badan secara berperingkat ikut keperluan tubuh badan dalam satu2 masa.

Carotomax - sumber beta karotin (vitamin A) yang semulajadi. Juga baik untuk mata dan bertindak sebagai anti oksidan yang baik.

Itu untuk dalaman. Untuk luaran saya akan reveal soon 😍

Jadiii apa yang penting kita tahu, kolagen tu bukan semata-mata untuk cantik sahaja 😊 Kolagen meliputi kesihatan kulit, otot, tendon dan tulang. Ohya satu lagi saya pesan, kalau pilih produk Kolagen kan baca dulu tahu dulu sebab kolagen ni selalunya saiz dia besar dan susah diserap dalam badan kita. Dan paling baik pilihlah kolagen yang berasal dari sumber semulajadi bukan sintetik 😊


Itu sahaja sharing hari ni.


Much love,
Nija

You Might Also Like

0 comments