Kenapa Saya Perlukan Vitamin/Suplemen?

5:42 am



Saya kawin Muda. Umur 21 dah jadi isteri hehe

Sebelum AN dan NA, saya pernah keguguran dua kali. Satu 8minggu, satu lagi 12minggu (2013).

Yang pertama tu tidak tahu sebab. Pendarahan tiba-tiba dan keluar sendiri tanpa perlu di cuci. Eh saya jumpa Dr juga ya untuk scan dan everything bukan stay at home and let the janin keluar tanpa pengetahuan Dr. Cumanya Dr nasihatkan balik rumah bila scan nampak baby still ada tapi pendarahan berlarutan. Saya sampai rumah rest dan berharap baby dapat survive. But then esoknya scan again baby tidak dapat selamat.

Yang kedua sebab blighted ovum (kandungan membesar tidak sama dengan usia sebenar. Masa 10minggu rasanya, scan tunjukkan janin baru 5minggu dan stop sampai situ tiada progress membesar). Ingat lagi the proses bila saya kena buat ujian darah beberapa kali untuk pastikan baby punya progress. Scan banyak kali. Jumpa Dr untuk monitor baby dalam keadaan saya sibuk dengan fieldtrips dan kuliah lagi. Tapi siapa lah saya untuk menidakkan. Baby keluar juga terus bergegas ke hospital sebab tumpah darah banyak. Kena jarum untuk kecutkan rahim ya Allah berkali muntah atas katil hospital. Siap dengan menangis lagi mengenangkan baby yang dah keluar.

2016 pregnant AN dalam keadaan sibuk siapkan tesis final year project. Masalah kulit yang sadis. Kulit muka hancur teruk sebab hormon. Stop segala minat makeup. Barang makeup habis masuk tong sampah. Down habis! No selfie. Kawan bawa selfie saya lebih suka berdiri di belakang supaya dapat tutup lah kulit yang bermasalah. 

AN lahir, internship then bekerja. Workload selalu buat stress. Makan tidak teratur. Tambah buruk bila pregnant NA plus workload yang menggunung. Perghhh di ofis muntah mual. Bila sampai rumah flat habis sebab penat. AN? Tidak cukup masa bermanja.

Tidak tahan. Terus ambil suplemen sebab yakin badan perlukan. Orang perempuan banyak sebab/keadaan kena ambil suplemen. Badan saya pernah alami keguguran berulang, mengandung, bersalin, menyusukan anak, mengandung lagi, menyusukan anak (setahun dah setakat 11 Jun 2017)

Masa datang haid, mengandung, bersalin dan menyusukan anak kalsium adalah mineral yang hilang dari badan (cemana proses hilang? Jangan Tanya saya sebab saya bukan pakar untuk ulas). Sebab itu suplemen kalsium diperlukan. Itu baru satu contoh.

Perasan tidak bila mengandung nurse akan bagi multivitamin juga mineral seperti iron tablet dan kalsium? Sebab apa? Sebab masa mengandung nutrisi dalam badan lagi banyak diperlukan untuk sokong perkembangan dan tumbesaran baby. Jadi nampak kan peranan suplemen ikut keadaan dan keperluan?

Tu yang saya cakap suplemen dan vitamin ni adalah keperluan. Apa lagi bila melibatkan keadaan tertentu seperti mengandung dan ikhtiar hamil (ttc). Ikhtiar hamil memang kritikal lah sebab kena pastikan badan bersedia untuk terima baby dan kena sediakan keadaan yang selesa dan cukup nutrisi untuk baby nanti. 

Walaupun keperluan, still vitamin dan suplemen ni bukan pengganti makanan kita. Masih perlu kita makan nasi. Makan ikan. Makan buah sayuran. It is just suplemen dan vitamin ni sebagai extra untuk cukupkan nutrisi yang kita tidak dapat/kurang dapat dari everyday meal kita.

Sebab itu bila ada yang datang tanya pada saya pasal vitamin Shaklee, 1st thing yang saya akan tanya (selain basic pasal nama etc) ialah untuk apa makan vitamin? Atas keperluan apa? Apa masalah sampai cari vitamin?

Dulu saya takut orang salah faham tau. Risau orang kata saya suka menyibuk hehe. Iyalah dianggap menyibuk sebab semua benda korek nak tahu.

Tapi sebenarnya penting untuk kita tahu atas keperluan apa. Kalau sakit ubat jawapnya. Suplemen ni untuk tingkatkan kualiti kesihatan kita. Bukan merawat atau mengubati.

So apa keperluan saya makan vitamin:
  1. Sejarah keguguran dulu
  2. Pernah mengandung
  3. Pernah bersalin
  4. Sedang menyusukan anak
  5. Perlu nutrisi lengkap untuk lebih proaktif memandangkan saya WAHM-urus anak rumahtangga dan run biz
  6. Juga dalam usaha turunkan berat badan dan dapat normal BMI. Penat dah overweight ni. Obese pun dah pernah.

Walaupun keperluan banyak tapi saya tetap percaya untuk hidup lebih sihat dan berkualit tiga benda ni kena seiring:
Makanan yang sihat
Exercise kena buat
Suplemen dengan bijak 

 

So apa keperluan anda ambil vitamin dan suplemen?

Supplement wisely|Pilih yang terbaik

Nija
Salam sharing sebab sayang bukan mau impress orang ❤️

You Might Also Like

4 comments

  1. Drpd byk shopping lepas tu membuang..bagus lg invest utk kesihatan diri sendiri kan..so sorry baca pasal keguguran tu..jdi ibu ni memang bukan senang..

    ReplyDelete
  2. tq for sharing.supplement is no longer an option

    ReplyDelete
  3. kita sendiri boleh menilai kita perlu atau tidak, walaupunm rata2 semua org memerlukan suplemen sekarang ni

    ReplyDelete